شش کلید برای مهارت های اجتماعی

شش کلید برای مهارت های اجتماعی

 

مهارت های اجتماعی به طور قطع مهمترین توانایی است که می توانیم کسب کنیم. داشتن مهارت های اجتماعی بالا به شما کمک می کند افراد جذابی را ملاقات کنید، شغلی که به دنبال آن هستید را به دست بیاورید، و در زندگی حرفه ای و روابطتان پیشرفت بیشتری داشته باشید. ولی آیا برخی از افراد به صورت خدا دادی و آسان مهارت های خوب اجتماعی را دارا هستند و به راحتی می توانند با دیگران بحث و گفتگو داشته باشند؟

نداشتن مهارت های خوب اجتماعی می تواند باعث تنهایی فرد شود، این مسئله می تواند دلیلی برای اضطراب و افسردگی باشد. زمانی که ما از نیازهای اساسی بشری محروم می شویم به افسردگی و اضطراب دچار می شویم. و نیاز به اجتماعی شدن، و ارتباط با دیگران یک نیاز اساسی است. همه ی ما به ارتباطات اجتماعی نیازمند هستیم. ولی راهی برای اینکه بدانیم که آیا شما از مهارتهای اجتماعی برخوردار هستید یا نه وجود دارد.

مطمئنا بعضی از افراد به صورت طبیعی و به راحتی با مردم ارتباط برقرار می کنند، و با اطمینان خاطر با دیگران صحبت می کنند و به آنها گوش می دهند. ولی به مانند هر مهارتی مهارت های اجتماعی نیز می توانند قابل یادگیری باشند، و هر کسی می تواند انها را در خود رشد و پرورش دهد. آموزش و یادگیری مهارتهای اجتماعی برای داشتن اعتماد به نفس بخشی حیاتی محسوب می شود.

ولی مهارت های اجتماعی چه هستند؟ من در اینجا لیستی از مهم ترین ها را تهیه کرده ام:

1) توانایی حفظ آرامش در موقعیت های اجتماعی

صرف نظر از این مسئله که شما به چه میزان از مهارت های اجتماعی برخوردار هستید؛ اگر شما مضطرب هستید و پس مغز شما به درستی کار نمی کند. همیشه زمانی که مضطرب می شوید فکر کردن و صحبت کردن برای شما دشوار می شود. در این زمان حفظ آرامش برای شما حیاتی است. ولی حفظ آرامش در موقعیت های اجتماعی از طرق دیگری نیز کمک کننده می باشد.

اگر بدن و صورت شما به صورت ناخودآگاه پیام هایی را منتقل کنند که نشان دهنده ی عصبی بودن شما است، این برای دیگران مشکل تر است که با شما راحت باشند و این می تواند باعث شود که شما سخت تر با دیگران به توافق برسید. این مقاله بر روی چگونه کنترل احساسات می تواند به شما کمک کند: چگونه احساساتتان را کنترل کنید

بزرگترین اشتباه مردم در مورد داشتن مهارت های اجتماعی این است که انها فکر می کنند فقط باید به خوبی صحبت را شروع کنند. نگاهی به دیگر مهارت ها داشته باشید:

2) مهارت گوش دادن: هنر ارتباط

به درستی گوش دادن به دیگران کمی جذابتر و اغوا کننده تر است. مهارت های شنیداری کارآمد عبارتند از:

  • صداهایی که نشان دهنده ی گوش دادن شما به صحبت های طرف مقابل هستند مانند ها، آها، واقعا؟، آره؟ و غیره.
  • چیزی را که از طرف مقابل شنیده اید را به عقب برگردانید- «اون به دندون پزشکی رفت؟ چه اتفاقی افتاد؟»
  • نظرتان را با اشاره به دیگران مطرح کنید – « می دونی همانطور که قبلا گفتی…»
  • شکل بدنی، ارتباط چشمی و حفظ توجه در زمانی که دیگران در حال صحبت هستند.
  • برای اینکه شما خوب به دیگران گوش دهید لازم است که علاقه به آنها را در خود پرورش دهید.

3) همدلی و علاقه نشان دادن به موقعیت های دیگران

بخش عمده ای از اضطراب های اجتماعی مربوط به خودآگاهی است، که با تمرکز کردن بر روی فرد دیگر می توان از شدت آن کاست. گفتگو با دیگران حتی اگر برای اولین بار باشد می تواند سطح آرامش را افزایش دهد، بلکه دیگران را نسبت به شما علاقه مند می کند. من هرگز در مورد چیزی که می خواهم درباره آن صحبت کنم نگران نمی شوم زیرا من می دانم که من می توانم با دیگران وارد صحبت شوم.

بهترین شرایط اجتماعی زمانی است که شما مسائل خودتان را فراموش می کنید و توجه خود را در مورد دیگران و اتفاقی با آنها در حال وقوع است متمکز می کنید. یک شاخه از مهارت اجتماعی توانایی تمرکز از بیرون است.

4) دانستن چگونگی ایجاد یک ارتباط

ارتباط درک و برقراری اتصالی است که در یک تعامل اجتماعی مناسب رخ می دهد. به این معنی که «من مثل تو هستم، ما یکدیگر را درک می کنیم». ارتباط در یک سطح ناهوشیار رخ می دهد، و زمانی که بین دو نفر رخ می دهد شما می توانید آن را بخوبی ببینید به دلیل اینکه زبان، الگوهای گفتار، حرکات و ژست ها همگی بازابی و منطبق می شوند.

ارتباط فرایندی ناخودآگاست ولی به با تمرین مهارت های شناختی می تواند افزایش یابد. موارد زیر را تمرین کنید:

  • بازتاب حالات بدنی، یا تطبیق حرکات بدن.زمانی که شما با یک نفر ارتباط برقرار می کنید حرکات بدنی وی و اصطلاحاتی که به کار می برد با شما هماهنگ می شود. سعی کنید این هماهنگی زیاد به طرف مقابل نزدیگ نباشد بلکه این عمل به صورت ناخودآگاه باید اتفاق بیافتد.
  • اانعکاس دادن کلام و گفتار. شامل سطح، لحن، تن صدا، و کلماتی که استفاده می کنید.
  • نسبت به جملاتی که می شنوید عکس العمل نشان دهید.
  • در مورد ایجاد یک رابطه فکر کنید شما به صورت طبیعی می توانید اطمینان اجتماعی بیشتری به دست بیاورید و بیشتر می توانید بر روی تاثیر گذاری ظاهری تمرکز داشته باشید.

5) دانستن اینکه چه مدت زمان و چقدر در مورد خودتان صحبت کنید –خود افشاگری

صحبت کردن زیاد در مورد خودتان و در ابتدای صحبت می تواند باعث خاموشی مکالمه شود. یک رفتار خوب برای شروع یک مکالمه کوتاه صحبت در مورد یک موضوع غیر شخصی می باشد. صحبت کردن صریح در مورد خواسته های شخصی و بدترین ترسهایتان می تواند باعث زده شدن دیگران از شما شود.

به هر حال، هم چنان که مکالمه و ارتباط جلو می رود فاش کردن برخی حقایق شخصی (حقایق کوچک و نه هیجانی) برای شناخت بیشتر مناسب می باشد. حال به برقراری ارتباط چشمی می پردازیم.

6) به چشمان طرف مقابل نگاه کنید و لبخند بزنید

اگر زمانی که در حال صحبت کردن و یا گوش دادن به صحبت دیگران هستید به آنها نگاه نکنید، آنها احساس می کنند:

  • شما آنها را نادیده می گیرید
  • شما غیر قابل اعتماد هستید
  • شما دوست ندارید که به آنها نگاه کنید

این بدین معنی نیست که شما به آنها خیره شوید. ارتباط چشمی زیاد در شروع رابطه باعث نگرانی طرف مقابل می شود.

تحقیقاتی که بر روی جذابیت صورت گرفته (متعجب نشوید) مشخص کرد که لبخند زدن به صورت مستقیم به دیگران شما را نزد آنها جذابتر نشان می دهد.

داشتن مهارت های اجتماعی سطح زندگی شما را بالا خواهد برد. صحبت کردن به صورت واضح و به دست آوردن اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن با دیگران به این معنی که صحبت کردن با افراد جدید و دوستان قدیمی به آسانی مثل آب خوردن است.

گلایه و شکایت نداشته باشید از اینکه به صورت ذاتی معتمد به نفس و اجتماعی نیستید؛ به جای آن در پی افزایش مهارت های اجتماعی تان باشید که زندگی بهتری به دست آورید.

منبع: ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.