سوزن سوزن شدن بدن | نشانه ها | علل و درمان گزگز بدن

سوزن سوزن شدن بدن، نشانه ها، علل و درمان گزگز بدن

به طور معمول زمانی که بدن مخصوصا دست و پاها زمانی طولانی در یک وضعیت جسمانی قرار می گیرد یا زمانی که فشار بر روی دستان زیاد باشد، فرد احساس می کند بدنش سوزن سوزن می شود. توجه داشته باشید که این حالت موقتی می باشد و در صورتی که فرد کمی تحرک داشته باشد از بین می رود.

البته برای برخی از افراد این چنین نیست و در وضعیت های مختلف دچار سوزن سوزن شدن بدن شان می شوند و با تغییر وضعیت به راحتی از بین نمی رود و ممکن است گزگز با درد، خارش و بی حسی همراه شود.

در صورتی که به دفعات زیاد بدن فرد دچار گزگز شود ممکن است نشانه ای از یک مشکل و یا اختلال در سیستم بدن باشد، در بروز این مشکل عامل جسمانی و روانی می تواند دخالت داشته باشد.

با توجه به این که احساس سوزن سوزن شدن بدن را همه ما همواره در طول زندگی تجربه می کنیم در ادامه این مقاله به شرح نشانه ها، علل و درمان سوزن سوزن در بخش های مختلف بدن می پردازیم.

سوزن سوزن شدن طبیعی بدن

در برخی از مواقع سوزن سوزن شدن بدن امری طبیعی می باشد زیرا فرد برای مدت زمان طولانی بر روی یک پا خود می نشیند و یا به طور کلی به یک قسمت از بدن فشار بسیاری وارد می شود در این صورت اگر بدن به حالت نرمال برگردد و آناتومی بدن اصلاح شود این وضعیت بهبود می یابد و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

هم چنین دلایل دیگری مانند قرار گرفتن در معرض سرمان و بی آبی بدن می تواند باعث سوزن سوزن شدن بدن شود اما این مسئله کاملا طبیعی است و هیچ خطری ندارد.

سوزن سوزن شدن بدن، آناتومی بدن

گیرنده های بسیار کوچکی در زیر پوست انسان قرار دارند که نسبت به فشار و لمس حساس هستند و در صورتی که این گیرنده ها تجریک شوند باعث به وجود آمدن جریان بسیار کوچکی از الکتریسیته می شود.

این جریان الکتریکی به وجود آمده به وسیله آکسون ها که رشته های بسیار کوچکی هستند، از پوست دور می گردد.

از کنار هم قرار گرفتن آکسون ها در کنار یکدیگر اعصاب حسی بدن به وجود می آید و این عصب ها به مغز و نخاع می روند و پیام های حسی را صادر می کنند، وظیفه این اعصاب حسی این است که حس لامسه را از پوست به مغز منتقل می کند.

در صورتی که این اعصاب تحریک شوند، در مغز به عنوان حس لامسه تفسیر می گردد و ممکن است در طول مسیر زمانی که پیام حسی از پوست به مغز می رود با اختلالاتی رو به رو شود.

در این حالت ممکن است مغز پیام را اشتباه دریافت کند و آن را به طور ناقص تفسیر کند در حالت بدن دچار گزگز شدن و یا سوزن سوزن شدن خواهد شد.

نشانه های سوزن سوزن شدن بدن

سوزن سوزن شدن بدن علائمی دارد که با طولانی شدن آن علائم باعث آزار فرد می شود، در برخی از اوقات این علائم در شب و در زمان خواب شدت می یابد به طوری که ممکن است فرد را از خواب بیدار کند، برخی از علائم گزگز شدن دست و پا عبارت اند از:

  1. احساس سوزش و سوزن سوزن شدن کف دست
  2. سرد یا گرم شدن دست ها یا انگشتان
  3. احساس درد در دست، انگشت یا بازو
  4. رفلکس غیر طبیعی
  5. افزایش کرختی یا بی حسی دست در حین تایث کردن یا نوشتن
  6. احساس خارش، حساسیت لمسی و تورم
  7. گرفتگی عضلانی، انقباض و ضعف عضلانی
  8. گردن درد
  9. جوش زدن و قرمز شدن

درد ناشی از سوزن سوزن شدن به طور معمول در سراسر بدن به طور مداوم با شدت های کم و زیاد به وجود می آید ام در برخی از اوقات در پشت گردن یا کمر اتفاق می افتد.

علت های گزگز شدن بدن چیست؟

گزگز شدن دست یک امر موقتی می باشد و بعد از مدت کوتاهی از بین می رود.

اما گاهی اوقات ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و از بین نرود و توجه داشته باشید که عوامل مختلفی در گزگز شدن دست نقش دارند که با شناسایی این عوامل و کاهش آن می توان از بروز سوزن سوزن شدن دست جلوگیری کرد. عواملی که باعث گزگز شدن دستان و پاها می شود عبارت اند از:

  • نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی
  • گزش حیوانات
  • کم خونی
  • بی خوابی
  • صدمات ناشی از ضربه
  • بارداری
  • دیابت
  • عوامل روانی که شامل استرس، اضطراب، فشارهای عصبی، حمله پانیک و بیماری های روحی و روانی می شود.
  • بیماری های سیستمیک که شامل اختلالات کلیوی، کبدی، آسیب های عروقی و بیماری های خون، اختلالات بافت همبند و التهاب مزمن، عدم تعادل هورمونی از جمله کم کاری تیروئید و یائسگی، بیماری سرخرگ محیطی، سرطان ها و تومورهای خوش خیم که بر روی اعصاب اثر می گذارند.
  • قطع نخاع از علل سوزن سوزن شدن بدن
  • استفاده از داروهای خاص
  • کمبود ویتامین ها ( ویتامین های E، B6، B12، B1 و نیاسین)
  • اعتیاد به الکل
  • عفونت ها ( از جمله زگیل، سیتومگالوویروس، سیفلیس، اپستین بار، هرپس سیمپلکس و ایدز)
  • بیماری های خود ایمنی
  • آسیب ها ( از جمله فشار ناشی از دیسک فتق یا استخوانی که از جا در رفته است، تروما، سکته مغزی، ام ای و آنسفالیت)

شایع ترین علت سوزن سوزن شدن بدن

یکی از شایع ترین عواملی که باعث سوزن سوزن شدن دست و پا می شود، اضطراب است، افرادی که دچار اضطراب می شوند به طور معمول تند تند نفس می کشند و این مسئله باعث می شود تا در پاهای آن ها سوزش ایجاد شود.

در واقع به علت عدم تعادل در سطوح دی اکسید کربن و اکسیژن سوزش در دست و پاها شدت می یابد.

در صورتی که احساس کردید که سوزن سوزن شدن دست و پاهایتان به خاطر علائم اضطراب و استرس و عوامل روانی می باشد بهتراست از مشاوره کنترل استرس کمک بگیرید تا در این شرایط به شما کمک کند و باعث بهبود شرایط روحی شما شود.

در صورتی که برای درمان اقدامی انجام ندهید آسیب بیشتری به شما وارد خواهد شد و دوره درمان شما طولانی تر می شود.

تشخیص گزگز شدن بدن

اگر سوزن سوزن شدن دستتان مدت زیادی طول کشید آن را نادیده نگیرید و حتما به متخصص مراجعه کنید تا شرایطی که باعث گزگز شدن دستان می شود را مورد بررسی قرار دهد.

در صورتی که برای این مشکل جسمانی هیچ موضوعی مشخص نشد پس دلیل آن می تواند عوامل روانی مانند استرس و اضطراب باشد در این حالت باید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا هر زودتر برای درمان شما اقداماتی را انجام دهد.

چه زمانی لازم است که به پزشک مراجعه کرد؟

در شرایطی که گزگز و سوزن سوزن شدن بیش تر در ناحیه کمر باشد روز به روز شدت می یابد با گذشت چند روز برطرف نمی شود و یا علائم و نشانه های دیگری را از خود نشان می دهد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید، علائم و نشانه های دیگری در کنار گزگز کردن ناحیه کمر بسیار نگران کننده می باشد که به شرح زیر می باشد:

  • عدم کنترل روده و مثانه جهت ادرار و مدفوع
  • از بین رفتن توانایی در استفاده کردن از پاها و دست ها
  • درد بسیار شدید همراه با گزگز
  • بی حس شدن یک طرف از بدن و یا حتی یکی از دست ها یا پاها

درمان گزگز شدن بدن

تا زمانی که سلول های عصبی محیطی کشته نشده باشند امکان بازسازی آن ها وجود دارد، اگر چه برای نوع ارثی نوروپاتی محیطی هیچ درمانی وجود ندارد اما نوع دیگر آن قابل درمان هستند به طور مثال با کنترل قند خون در فردی که به دیابت مبتلا است می توان از پیشروی نوروپاتی دیابتی جلوگیری کرد و آن را بهبود بخشید.

با تغییر سبک زندگی می توان سوزن سوزن شدن بدن را بهبود بخشید به طور مثال رژیم غذایی مناسب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض سموم، انجام ورزش های مناسب و پرهیز از مصرف الکل می تواند تاثیر چشم گیری بر روی بهبودی و درمان گزگز کردن بدن داشته باشد.

در این شرایط سعی کنید از مصرف مواد غذایی شیرین خودداری کنید و در رژیم غذایی خود از سبزیجات برگ سبز، لوبیاها، نخود، آجیل، شیر و تخم مرغ استفاده کنید.

ورزش های مناسب برای کاهش سوزن سوزن شدن بدن

ورزش های کششی می تواند از سوزن سوزن شدن دست و پاها جلوگیری کند و هیچ وقت در یک وضعیت ثابت ( نشستن یا ایستادن طولانی) استفاده نکنید، انجام دادن تمرین های زیر در محیط کار و یا خانه می تواند بسیار مفید باشد.

کف دستانتان را به دیوار تکیه کنید، یکی از زانوها را به سمت دیوار ببرید و آرنج تان را خم کنید، کف پای دیگرتان در تماس با زمین و مستقیم و صاف باشد، آن قدر به جلو خم شوید تا زمانی که کشش عضله ساق پای پشتی خود را احساس کنید.

این تمرین را با پای دیگر تکرار کنید، با چرخاندن مچ دست و نرمش دادن می توانید گزگز دستتان را کاهش دهید و در صورتی که این تمرین را چند بار در روز انجام دهید شرایط بیماری شما بهبود خواهد یافت.

آشنایی با مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با سابقه چندین ساله به ارائه خدمات درمانی در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی می پردازد و خدماتی را به بهترین و جامع ترین شکل ارائه می دهند.

این مرکز با گردهم آوری جمعی از متخصصان تشکیل شده اند و خدماتی در بالاترین کیفیت ارائه می دهند.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت تلفنی و حضوری ارائه می دهند و در کمترین زمان سعی می کنند برای مشکلتان راهکاری را در نظر بگیرند و از بهترین متخصصان در ارتباط هستند.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به شما تضمین می کند تا در کوتاه ترین زمان به درمان و حل مشکلات خود بپردازید. تنها کافی است با مشاوران در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره ای روانشناسی بهره مند شوید.

منبع : سوزن سوزن شدن بدن | نشانه ها | علل و درمان گزگز بدن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -