درمان قطعی تکرر ادرار +علائم، آزمایش،علت و درمان قطعی

تکرر ادرار (urinary frequency) برای  اینکه بدن از شر مایعات زائد خلاص شود، ضروری می باشد. ادرار از آب، اوره و اسید اوریک و همچنین سموم و مواد زائد تشکیل شده است که کلیه‌های شما آن را تصفیه می‌کنند. ادرار در مثانه ذخیره می شود تا زمانی که مثانه شما پر شود و شما میل به ادرار کردن داشته باشید.

تکرر ادرار با بی اختیاری ادرار متفاوت است، بی اختیاری ادرار زمانی است که کنترل مثانه خود را کاهش داده اید البته بی اختیاری ادرار می تواند همراه با تکرر ادرار رخ دهد.

یک فرد بالغ به طور متوسط ​​چهار تا هشت بار در روز ادرار می کند. اگر بیش از هشت بار در روز دستشویی می روید، یا اگر هر شب چندین بار برای بازدید از دستشویی از خواب بیدار می شوید، ممکن است تکرر ادرار داشته باشید.

علت تکرر ادرار

اکثر مردم زمانی که مثانه آن ها حاوی کمی بیش از نیم فنجان مایع می باشد، تمایل به ادرار کردن دارند. بنابراین گاهی اوقات نوشیدن مایعات بیشتر از حد معمول باعث تکرر ادرار می شود.

اگر مصرف مایعات خود را افزایش نداده اید ولی احساس تکرر ادرار دارید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد آنچه ممکن است باعث تکرر ادرار شما شود بیشتر بدانید.

۱٫عفونت مجاری ادراری یا مثانه

وقتی دچار عفونت مجرای ادرار یا مثانه می شوید، بافت ها ملتهب تحریک می شوند، این امر میل به دفع بیشتر ادرار را در شما ایجاد می کند.

سایر علائم عفونت ادراری عبارتند از وجود خون در ادرار، درد یا سوزش در هنگام ادرار و میل به ادرار حتی زمانی که مثانه شما خالی است.

۲٫دیابت

افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به آسیب عصبی قرار دارند. اگر اعصابی که عضله مثانه شما را کنترل می کنند تحت تأثیر قرار گیرند، ممکن است نیاز مکرر به ادرار کردن را تجربه کنید یا مشکلاتی در کنترل مثانه خود داشته باشید.

۳٫بزرگی پروستات

میلیون ها مرد دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا بزرگ شدن پروستات می باشند. این بیماری می تواند فشاری بر مجرای ادرار ایجاد کند و جریان ادرار را مسدود کند. در نتیجه، مثانه ممکن است تحریک شود و با کوچکترین مقدار ادرار شروع به انقباض کند و نیاز مکرر به ادرار کردن را تحریک کند.

۴٫ بارداری از علل تکرر ادرار

قابل درک است که زنان در مراحل بعدی بارداری نیاز به ادرار کردن بیشتری دارند، اما حتی در هفته های اولیه بارداری، تغییرات هورمونی بدن شما را تغییر می دهند و فشار اضافی که رحم در حال رشد بر روی مثانه شما وارد می کند، می تواند باعث تکرر ادرار شود.

۵٫ مثانه بیش فعال

مثانه بیش فعال باعث انقباض عضله مثانه می شود، حتی زمانی که مثانه تقریبا خالی است. این باعث ایجاد میل ناگهانی و شدید برای ادرار می شود. حتی می تواند منجر به بی اختیاری شود. معمولاً برای تشخیص این عارضه آزمایش های متعددی وجود دارد.

  1. فیبروم های رحمی (ضایعات غیر سرطانی در داخل و اطراف رحم) علت تکرر ادرار در زنان
  2. واژینیت (التهاب واژن) علت تکرر ادرار در زنان
  3. دیورتیکولیت – تشکیل کیسه هایی در پوشش روده شما که ملتهب می شوند
  4. هیپرکلسمی یعنی افزایش سطح کلسیم خون
  5. مشکلات عصبی، به عنوان مثال، سکته مغزی، بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس همگی می توانند بر سیستم عصبی شما، از جمله اعصابی که مثانه شما را کنترل می کنند، تأثیر بگذارند.
  6. التهاب دردناک مثانه شما سنگ کلیه یا سنگ مثانه
  7. تومورهای مثانه یا تومورهای ناحیه لگن
  8. یبوست
  9. مصرف بیش از حد الکل یا کافئین

درمان خانگی تکرر در مردان

با توجه به علت مشکل، درمان برای توقف تکرر ادرار متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی
  • تزریق سم بوتولینوم به عضله مثانه برای شل شدن آن. این باعث افزایش میزان ادرار در مثانه شما می شود و نشت ادرار را کاهش می دهد.
  • اگر علت آن عارضه جانبی یک داروی خاص باشد، داروی تجویزی را تغییر دهید
  • درمان دارویی یا جراحی برای شرایط خاص مانند بزرگی پروستات، دیابت، سنگ کلیه، سنگ مثانه، مشکلات عصبی یا سرطان و تغییر سبک زندگی می تواند در درمان تکرر ادرار مفید باشد.

جلوگیری از تکرر ادرار

برای کمک به حفظ حجم ​​ادرار و عدم نیاز به تکرر ادرار، موارد زیر ضروری است:

  • از نوشیدن مایعات درست قبل از خواب خودداری کنید
  • از مصرف زیاد الکل یا کافئین خودداری کنید
  • از خوردن غذاهایی که ادرارآور هستند یا مثانه را تحریک می کنند مانند شکلات، غذاهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای تند خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست، یک رژیم غذایی متعادل حاوی فیبر داشته باشید
  • فعالیت کافی را در طول روز داشته باشید.
  • تمرینات کگل

علائم هشدار دهنده

در افراد مبتلا به تکرر ادرار بیش از حد، علائم و ویژگی های خاصی باعث نگرانی افراد می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • ضعف پا
  • تب و کمردرد
  • تعریق شبانه، سرفه و کاهش وزن، به ویژه در افرادی که سابقه مصرف سیگار زیاد دارد.

تکرر ادرار در افراد مسن

مردان مسن اغلب درگیر تکرر ادرار هستند زیرا پروستات معمولاً با افزایش سن بزرگ می شود (عارضه ای به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات). در زنان مسن تر، تکرر ادرار به دلیل عوامل متعددی مانند ضعیف شدن بافت های حمایت کننده لگن پس از زایمان و از دست دادن استروژن پس از یائسگی شایع تر است.

منبع : درمان قطعی تکرر ادرار +علائم، آزمایش،علت و درمان قطعی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.