درمان شناختی رفتاری چیست؟ تکنیک های درمانی

درمان شناختی رفتاری چیست؟ تکنیک های درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از مهم ترین روش های درمانی است که توسط روانشناسان مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان ارائه می شود. ما از این روش برای درمان افراد در سنین مختلف و برای اختلالات روانی متفاوت استفاده می کنیم. برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد درمان شناختی رفتاری به خواندن مقاله ادامه دهید.

برخی از شرایطی که با استفاده از درمان شناختی رفتاری درمان می شوند عبارتند از:

  • افسردگی و سایر اختلالات خلقی
  • اضطراب و حملات پانیک
  • اختلالات اشتها
  • اعتیاد
  • مشکلات کنترل خشم
  • اختلالات شخصیت
  • فوبیا

در ایالات متحده، از هر ۱۵ بزرگسال، یک نفر در سال دچار افسردگی می شود. این عارضه برای هر کسی و در هر زمان ممکن است رخ دهد، اما در افراد ۱۵ تا ۲۸ ساله، به ویژه در زنان، شایع‌تر می باشد.

اگر والدین، خواهر و برادر یا سایر خویشاوندان درجه یک شما سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلا به آن برای شما بیشتر می باشد و لازم است بیش تر با مشاور در تماس باشید.

درمان شناختی رفتاری چیست؟

CBT نوعی روان درمانی است که توسط روانشناسان مجرب و آموزش دیده ارائه می شود. این روش به عنوان درمانی موثر شناخته می شود که نتایج بلندمدتی به دنبال دارد.

گفتار درمانی

گفتار درمانی که نوعی درمان شناختی رفتاری می باشد به شما کمک می کند تا الگوهای افکار منفی را که بر رفتار و احساس شما تأثیر می گذارد، تشخیص و تغییر دهید. این افکار منفی خودکار به مشکلات سلامت روان شما می افزایند و حتی آن ها را بدتر می کنند.

شما باید با درمانگر خود همکاری کرده  تا افکار خودکار منفی شناسایی، آن ها را به چالش کشیده و با دیدگاهی عینی تر جایگزین کنید. انجام این کار می تواند علائم افسردگی و اضطراب شما را بهبود بخشد.

روش‌های متداول مورد استفاده در درمان شناختی رفتاری شامل گفتار درمانی، یادداشت روزانه، نقش‌بازی، تکنیک‌های آرام‌سازی، تمرکز حواس و حواس‌پرتی ذهنی است.

انواع درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری تنها یک نوع درمان نیست بلکه مجموعه ای از روش ها و راهکارها شامل گفتار درمانی و روش های خودسازی می باشد که به طور کلی روی افکار، رفتارها و احساسات شما تاثیر می گذارد.

برخی از انواع درمان شناختی رفتاری عبارتند از:

  • درمان شناختی برای شناسایی و تغییر الگوهای فکری، رفتارها و احساسات منفی
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) که افکار و رفتارها را از طریق راهبردهایی مانند ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی مورد بررسی قرار میدهد
  • رفتاردرمانی عقلانی هیجانی (REBT) برای شناخت باورهای غیرمنطقی، به چالش کشیدن آن ها و ایجاد تغییرات

هر یک از این روش ها متکی به رویکردهای مختلفی است که برای رسیدگی به الگوهای تفکری که به پریشانی روانی شما می افزایند، طراحی شده اند. به طور کلی، درمانگر روی اهداف خاصی تمرکز خواهد کرد و هر مرحله از فرآیند را برای شما توضیح داده و اغلب تکالیفی را برای شما فراهم می‌کند تا قبل از قرار بعدی‌تان آن ها را تکمیل کنید.

آیا درمان شناختی رفتاری موثر می باشد؟

درمان شناختی رفتاری باور دارد که افکار و احساسات شما بر رفتار شما تأثیر می گذارد. هدف CBT این است که یاد بگیرید نمی توانید دنیای اطراف خود را کنترل کنید. اما می توانید نحوه تفکر و برخورد با رویدادهای اطراف را در کنترل داشته باشید.

درمان شناختی رفتاری برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات روانی موثر بوده است. به همین دلیل است که درمانگران از این روش ها استفاده می کنند.

دلایل دیگری که باعث اعتماد درمانگران به این روش‌ها می‌شود عبارتند از:

  • افراد زمانی که آگاه باشند افکار منفی و غیرواقعی چگونه احساسات و خلق‌های منفی را افزایش می‌دهد می‌توانند الگوهای فکری سالم تری داشته باشند.
  • درمان شناختی رفتاری در مدت زمان کوتاهی به خوبی جواب می دهد.
  • مطالعات از نتایج درمان شناختی رفتاری برای کمک به افراد برای غلبه بر طیف گسترده ای از رفتارهای ناسالم کمک می کند.
  • افرادی که این درمان را انجام می دهند معمولاً بهبودهایی را در خانواده، روابط بین فردی، عملکرد مدرسه و کار مشاهده می کنند.

نحوه عملکرد درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری همراه با درمانگرتان، در مورد خودتان و رفتارهایتان چیزهای زیادی یاد می گیرید. نحوه درمان شما شامل موارد زیر است:

شناسایی افکار منفی

شما می آموزید که چگونه افکار و احساسات شما به رفتارهای شما کمک می کند. این امر فرآیندی آسان نیست، به خصوص اگر تمایل داشته باشید از نگاه عمیق به درونتان خودداری کنید. اما می توانید برای بهبود روند درمان و نتایج گام بردارید.

تمرین مهارت های آموخته

مهارت های جدیدی را در درمان خود خواهید آموخت. شما باید آن ها را تمرین کنید تا استفاده از آن ها در زندگی واقعی آسان باشد. برخی از این تمرین ها می تواند شامل بازی نقش یا روش های دیگر باشد.

تعیین اهداف

تعیین اهداف تفاوت زیادی در بهبود سلامت روان شما ایجاد می کند. انجام این کار کیفیت زندگی و رفاه کلی شما را بهبود می‌بخشد. درمانگر با تفکیک اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و تمرکز بر روند دستیابی به آن ها به شما کمک می کند.

مشاور همچنین به شما کمک می کنند تا اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان را انتخاب کنید.

حل مسئله

باید مهارت های حل مسئله را در درمان خود بیاموزید تا به شما در مقابله با استرس زندگی کمک کند و تأثیر منفی شرایط روحی یا جسمی بر زندگی شما را کاهش دهد. حل مسئله شامل پنج مرحله کلیدی است، از جمله:

  • شناسایی مسئله
  • فهرست راه حل های بالقوه
  • ارزیابی راه حل های بالقوه
  • انتخاب راه حل برای اجرا
  • اجرای راه حل

نظارت بر خود

به عنوان بخشی از خودنظارتی رفتارها، علائم و تجربیات خود را دنبال می کنید. سپس این موارد را با درمانگر خود به اشتراک می گذارید که از اطلاعات برای تنظیم دقیق درمان شما استفاده می کند. خودنظارتی همچنین بینش عالی نسبت به افکار، احساسات و رفتارهایتان به شما می دهد.

شما می توانید از درمان شناختی رفتاری انتظار نتایج تدریجی را داشته باشید. درمان مراحلی را برای بهبودی و داشتن یک زندگی روانشناختی سالم در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می توانید انتظار داشته باشید که در طول درمان به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دست یابید.

رسیدن به این اهداف نشانه های بهبودی می باشند و به شما کمک می کنند تا نتایج مثبت خود را در طول مسیر مشاهده کنید.

منبع : درمان شناختی رفتاری چیست؟ تکنیک های درمانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.