درمانگرهای ABA1

درمانگرهای ABA

درمانگرهای ABA:معمولا درمانگرهای ABA از یک ترکیب مربوط به رهیافت های رفتاری بهره می برند.

این رهیافت های ترکیبی شامل موارد زیر است:

درمانگرهای ABA

  • آموزش برای آزمایش مجزا (DDT): در DDT، مهارت های خاص به مراحل کوچک تر تقسیم می شود.
  • به گونه ای که هر مرحله کاملا مجزا از مراحل دیگر باشد.
  • در صورتی که واکنش صحیحی دریافت شود، کودک مورد تشویق قرار می گیرد.
  • در صورتی که یک واکنش نادرست دریافت شود، ممکن است .
  • که کودک از طریق یک دستور یا راهنمای فوری، به سمت واکنش صحیح راهنمایی شود.
  • معمولا DDT در مجموعه های درمانی دارای ساختمان، انجام می گیرد.
  • ممکن است که یک دوره از DDT به نحوی باشد که درمانگر بر روی میز یک کارت قرمز.
  • و یک کارت آبی قرار دهد و از کودک بخواهد که کارت قرمز را بردارد.
  • در صورتی که کودک این کار را درست انجام دهد، کودک مورد تشویق قرار می گیرد.
  • در غیر اینصورت، تا زمانی که برای چندین بار واکنش صحیح توسط کودک صورت گیرد.
  • این آزمایش تکرار می شود. در صورتی که کودک به سختی این کار را انجام دهد.
  • ممکن است که درمانگر یک کمکی به کودک بکند.

مقالات سایت توسط تیم تخصصی مشاوران و روانشناسان “کانون مشاوران ایران “تهیه و پشتیبانی شده است.

 نحوه کار درمانگرهای ABA

برای مثال، درمانگر می تواند به سمت کارت قرمز اشاره یا نگاه کند.

همزمان با زیاد شدن تدریجی جواب های درست، این کمک ها رفته رفته کم می شوند.

آموزش انجام کار: در این روش هم از همان رهیافت DDT استفاده می شود.

ولی در این روش، آموزش رفتاری در قالب زمینه های زندگی روزانه و عادی صورت می گیرد.

بنابراین، در حین اینکه دانش آموز در یک کلاس نشسته و با همتاهای خود تعامل دارد.

به وی آموزش داده می شود (به جای اینکه در اداره نشسته باشد و با درمانگر خود تعامل داشته باشد).

ویژگی آموزش درمانگرهای ABA

  • در زنگ تنفس، ممکن است که دختر بچه به معلم خود بگوید که “توپ می خواهم”.
  • معلم می تواند با پرسیدن یک سوال، از این فرصت برای آموزش استفاده کند.
  • برای مثال بپرسد که “توپ قرمز را می خواهی یا توپ آبی را”.

در صورتی که دختر بچه درخواست اولیه خود را با نام بردن رنگ توپی که خواسته است.

با جزئیات بیان کند، معلم همان توپ را به عنوان جایزه به وی خواهد داد.

این بُعد از ABA می تواند در محیط خانه و توسط والدین انجام شود.

برای مثال، مادری که همراه با پسر بچه خود در حال نقاشی کشیدن است.

می تواند از فرزند خود بخواهد که مداد رنگی آبی را به وی بدهد.

اگر وی این کار را درست انجام دهد، به وی جایزه داده می شود.

و در صورتی که به درستی انجام ندهد، مادر می تواند یک کمک سریعی به وی بکند.

آموزش واکنش موثر

آموزش واکنش موثر:

  • این رهیافت مهارت هایی را به بچه ها می آموزش که بر دامنه وسیعی از رفتارها تاثیر گذار می باشد.
  • معمولا در زمانیکه کودک بر این مهارت موثر تسلط پیدا کند.
  • والدین وی مشاهده خواهند کرد که کودک آنها در چندین زمینه دیگر هم پیشرفت کرده است.
  • برای مثال، بچه ای که یاد می گیرد آرام بشیند، ممکن است در مدرسه هم رفتار خوبی از خود نشان دهد.
  • با معلمان خودش راحت تر باشد و به راهنماهای صورت گرفته به دقت گوش کند.
  • از اینرو آموزش واکنش موثر می تواند منجر به عمومی سازی رفتارهایی شود که در طول درمان.
  • و از طریق اعمال آنها در موقعیت های روزانه تقویت می شوند و یا یادگرفته می شوند.

 

تحلیل رفتار اعمال شده و اوتیسم

ABA به عنوان یکی از بهترین رهیافت های برای درمان اوتیسم در نظر گرفته شده است.

اطلاعات مستند نشانگر کارایی این رهیافت بوده و از دهه 1960، که برای اولین بار برنامه ها مربوط به ABA.

در قالب کلاس ها توسعه یافت، این روش به صورت موفقیت آمیزی در درمان اوتیسم استفاده شده است.

همچنین ABA برای کاهش عصبانیت و خود آسیب زنی در کودکانی که دارای اوتیسم بوده اند، موثر بوده اند.

همچنین این روش درمانی در پیشرفت مهارت های زندگی اجتماعی و روزانه کودکان اوتیسم هم موثر بوده است.

مهارت های اجتماعی کودکان

  • بیشتر کودکان، مهارت های اجتماعیو سایر مهارت های توسعه ای را از طریق مشاهده
  • بدون دقت و معاشرت با هم بازی های خود یاد می گیرند.
  • با این وجود، کودکان اوتیسمی در توسعه همدلی و نظریه ذهن با مشکل مواجه هستند.
  • و به همین دلیل احتمال به دست آوردن مهارت ها خاص از طریق مشاهده، در این افراد پایین است.

کودکان اوتیسمی حتی ممکن است در شناخت مفاهیم پایه ای مشکل داشته باشند .

و ABA از طریق آموزش فعال، مهارت های پایه ای را به آنها یاد می دهد.

همچنین ماهیت تکرار پذیری و پیش بینی پذیری ABA، با مشخصات مربوط به کودکان اوتیسم، شباهت کاملی دارد.

چرا که اغلب این تمریان به صورت ترکیبی و انجام  منظم، صورت می گیرد. کارایی روش ABA در درمان کودکان اوتیسم.

بارها توسط محققان مختلف تایید شده است.

آزمایش درمان ABA

  • بار اول ایوار لواز یک مطالعه مهمی را در سال 1987 انجام داد .
  • که در آن وی یک گروه تجربی از 19 کودک را که درمان ABA را دریافت کرده بودند.
  • با گروه کنترل متشکل از 40 کودک مقایسه کرد.
  • 9 نفر از 19 کودک ، کارکرد شناختی متوسط را بدست آوردند .
  • قادر بودند در مجموعه آموزشی معمولی، تکالیف خود را به صورت موثر انجام دهند.
  • در حالی که فقط 1 نفر از کودکان گروه کنترل قادر به انجام چنین کاری بودند.
  • برای شناسایی پیشرفت بلند مدت ، برخی از محققان در سال 1993.
  • یک مطالعه دیگری را بر روی همان دانش آموزان مورد مطالعه لواز انجام دادند.

آنها نتیجه گیری کردند که IQ کسب شده توسط دانش آموزان گروه آزمایشی ثابت باقی مانده است.

مطالعات مشابه صورت گرفته در سال های اخیر نشانگر کارایی ABA در افزایش کارکرد ذهنی و آکادمیک کودکان اوتیسم می باشد.

برای مثال در سال 2006، یک گروه از محققین مطالعه لوزا را تکرار کردند.

آنها 21 دانش آموز را که در کلاس های آموزشی خاص آموزش دیده بودند را با یک گروه کنترل از دانش آموزان.

حاظر در مدارس بدون آموزش خاص مقایسه کردند. در سومین سال از مطالعه آنها، 17 نفر از 21 دانش آموز گروه ABA .

قادر به حضور در کلاس های آموزشی معمولی بودند، در حالی که در گروه مقایسه ای، فقط یک نفر قادر به این کار بود.

تحلیل رفتاری کودکان اوتیسم

حوزه ای را که یک تحلیل گر رفتاری با کودکان اوتیسم کار می کند، شاهدی دیگر بر مفید بودن ABA در درمان اوتیسم می باشد.

بر اساس گزارش اخیر موسسه تحلیل گران رفتار حرفه ای، بیش از 80% گزارش های تحلیل گر رفتاری ، در رابطه با کودکان اوتیسم.

یا کودکان دارای توهمات دیگر، نشانگر کاربرد ABA در درمان کودکان اوتیسم بوده است.

  • همچنین کاربرد ABA در درمان اوتیسم، توسط آژانس های دولت فدرالی و موسسات تحقیقاتی همانند:
  • آکادمی ملی علوم، آکادمی آمریکایی مربوط به توهمات، و دپارتمان سلامت نیویورک، مورد تایید قرار گرفته است.

همچنین این روش درمانی اوتیسم، توسط گروه هایی همانند:

گروه والدین برای درمان اولیه اوتیسم در کودکان (PEACH)، مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.

آموزش و گواهی نامه

هیات گواهی نامه تحلیل رفتار (BACB)، یک بخش حرفه ای می باشد که مسئول تایید و معرفی تحلیل گران رفتاری می باشد.

به منظور کسب صلاحیت برای آزمون گواهی نامه، افراد باید حداقل درجه ارشد را در تحلیل رفتاری، یا دیگر زمینه های که به تایید BACB می رسد.

همانند آموزش، روان شناسی یا کار اجتماعی، کسب کند. الزامات تجربی و کارهایی که باید در دوره ها انجام گیرد.

با جزئیات در وب سایت BACB آورده شده است. افراد با پشت سر گذاردن آزمون گواهی نامه، به عنوان تحلیل گر رفتاری.

دارای تاییدیه هیات (BCBA) شناخته می شوند.

دوره های تمدید گواهی نامه، هر سه سال یکبار انجام می شود.

و در آن افراد باید چند ساعت در یک دوره آموزشی مستمر شرکت کنند.

 

منبع: مقالات کانون مشاوران ایران


صفحه اصلی سایت کانون مشاوران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.