ترس از مار | درمان و تشخیص تخصصی

ترس از مار (Ophidiophobia) نوعی فوبیا است که در آن فرد ترس شدیدی نسبت به مار دارد. این ترس برای بزرگان و کودکان کاملاً طبیعی می باشد، اما ترس شدید و فلج کننده باعث اختلال و آسیب به فرد می شود.

ترس از مارها احتمالاً گسترده ترین زیرمجموعه ترس از خزندگان است. برخی از مطالعات در این زمینه نشان می دهد که فوبیاهای مربوط به خزندگان مانند مار تاریخچه تکاملی دارد، این بدین معنی است که اجداد انسان احتمالاً این ترس را به عنوان مکانیسم دفاعی برای بقا توسعه داده اند.

البته این مکانیسم توضیح نمی دهد که چرا ترس از مار یا ترس از مار رایج تر از ترس از شکارچیانی مانند شیر و ببر است که بیش تر برای جان انسان ها خطرناک می باشند. برخی از مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که ترس از مار خود آموخته است و ذاتی نیست، این تحقیقات نقش بقا را در فوبیا نادیده گرفته اند.

از آنجایی که مارها معمولاً به عنوان موجوداتی کشنده یا خطرناک به تصویر کشیده می شوند، ترس از مارها، چه سمی و چه غیر سمی، طبیعی تلقی می شود.

فوبیای مار نی نی سایت| Ophidiophobia چیست

مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد نشان داد که مغز انسان از نظر تکاملی شرطی شده است که از همه اشکال مار مانند بترسد.

اکنون که ما ثابت کردیم که اکثر انسان‌ها نسبت به مارها ترس معقولی دارند، لازم است توجه داشته باشیم که وقتی این ترس شروع به تأثیرگذاری بر زندگی روزمره شما می‌کند و عملکرد شما را مختل می‌کند، بهتر است آن را جدی بگیرید.

اگر صرفاً ذکر کلمه “مار” باعث ترس شما شده و شما را وحشت زده می کند، در این صورت شما مبتلا به فوبیا مار هستید.

در ادامه، در مورد علل احتمالی فوبیا مار، علائم، تشخیص و گزینه های درمانی آن آشنا خواهید شد.

علل فوبیا مار چیست؟| انواع فوبیا

علت واقعی بیشتر فوبیاها، خاص یا غیر خاص، معمولا ناشناخته است. این بدین معنی است که هنوز یک دلیل خاص برای ترس از مار شناسایی نشده است.

این فوبیا ممکن است عوامل متعددی داشته باشد که هر کدام بر روی دیگری تاثیر دارند و ترس نهفته را به چیزی آزاردهنده تر و اضطراب آور تبدیل می کنند.

در زیر برخی از دلایل احتمالی فوبیا مار آورده شده است:

  • تجربه منفی از علل ترس از مار

اگر در کودکی یک تجربه آسیب زا با مار داشته باشید، ممکن است در بزرگسالی درگیر فوبیا مار شوید. چنین تجربه‌ای می‌تواند شامل گزیده شدن توسط مار یا قرار گرفتن در محیطی ترسناک باشد و باعث می‌شود که شما  احساس اضطراب کنید.

پیشنهاد مشاور: فوبیا سوسک| علل نشانه و بهترین راه درمان

  • رفتارهای آموخته شده

 برای افرادی که یکی از بستگان یا والدینشان ترس شدیدی از مارها نشان می دهد، غیرمعمول نیست که یاد بگیرند این موجودات ترسناک هستند. ترس آموخته شده در مورد بسیاری از فوبیاهای خاص صادق است.

  • تصویر در رسانه ها| فوبیای مار نی نی سایت

جامعه یا رسانه ها باعث می شود باور کنیم که این چیزها ترسناک هستند و از آن ها بترسیم. در فیلم ها و کتاب ها موش ها، خفاش ها، دلقک ها و مارها معمولا در لیست چیزهای ترسناک قرار می گیرند. اگر فیلم ها یا تصاویر  ترسناک زیادی را دیده اید که خزندگانی مانند مارها را ترسناک نشان می دهند، ممکن است شروع به یادگیری ترسیدن از آن ها کنید.

  • یادگیری در مورد تجربیات منفی افراد

 وقتی می شنوید که شخصی برخورد ترسناکی با مار را توصیف می کند، ممکن است بترسید. 

اثرات اوفیدیوفوبیا (ترس از مار فوبیا)

ترس از مار می تواند یک فوبیا عجیب باشد. با گذشت زمان، مردم ممکن است شروع به ترس از چیزهایی کنند که به خود مارها مربوط نیست. به عنوان مثال، ممکن است از فروشگاه های حیوانات خانگی که مارهایی برای فروش دارند بترسند.

ممکن است از سفر، کمپینگ و حتی حضور در باغ‌وحش‌ اجتناب کنید. همچنین ممکن است باعث ترس از خزندگان دیگر شود.

پیشنهاد مشاور: بهترین درمان ترس از ارتفاع| شناسایی تا درمان

علائم فوبیا مرگ

تشخیص ترس از مار می تواند بسیار مشکل باشد، زیرا علائم ممکن است بین افراد بسیار متفاوت باشد. اگر ترسی که دارید یک مورد خفیف است، ممکن است تنها از برخورد با مارهای بزرگ یا سمی بترسید.

افرادی که فوبیای شدیدتری دارند، ممکن است از مارهای کوچکتر نیز بترسید. حتی ممکن است برای آن ها دشوار باشد که به فیلم ها یا عکس هایی که در آن مارها وجود دارد نگاه کنید.

علائم ترس از مرگ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گریه
  • فرار از دست مارها
  • تپش قلب
  • دشواری در تنفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • عرق کردن
  • افزایش ضربان قلب
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • لرزش

در حالی که ممکن است همه علائم مشابهی را تجربه نکنند، علائم بالا با نزدیک‌تر شدن فیزیکی به مار بدتر شوند.

ترس از مار فوبیا چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص فوبیای خاص معمولاً می تواند بسیار حساس باشد زیرا همه آن ها در راهنمای تشخیصی و آماری عمومی اختلالات روانی (DSM-5) قرار نگرفته اند.

این راهنما یک ابزار مرجع است که توسط متخصصان سلامت روان برای تشخیص اختلالات یا مسائل مختلف سلامت روان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مورد، ترس شدید شما از مار احتمالاً به عنوان یک فوبیا خاص تشخیص داده می شود. فوبیای خاص به معنای اضطراب یا ترس شدید در پاسخ به محرکی خاص (مانند محیط، حیوان یا موقعیت خاص) است.


درمان فوبیای مار

خوشبختانه افدیوفوبیا یک ترس طبیعی برای همه انسان‌ها است و شانس بسیار خوبی برای درمان موفقیت‌آمیز دارد. با این حال، ضروری است که درمانی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی کنید و بتوانید به او اعتماد کنید تا به روند بهبودی روان کمک کند.

گزینه های درمانی مختلف برای افراد مختلف کارساز خواهد بود، بنابراین در صورت عدم موفقیت یک دوره درمانی معمولی، هیچ ترسی در مورد امتحان چیزی دیگر نداشته باشید.

شایان ذکر است که هیچ درمان خاصی برای یک فوبی خاص، مانند اوفیدیوفوبیا، شناسایی نشده است، در ادامه موفق ترین راه های درمان فوبیا ذکر شده است.

درمان فوبیا مار از طریق مواجهه درمانی

مواجهه درمانی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد، شما به مرور در یک محیط امن و غیر تهدید کننده در معرض همان چیزی قرار خواهید گرفت که از آن می ترسید.

برای درمان اوفیدیوفوبیا یا ترس از مار فوبیا، مواجهه درمانی به معنای تماشای فیلم یا نگاه کردن به تصاویر مارها در حضور مشاور و بحث در مورد احساسات و پاسخ های فیزیکی باشد که هنگام تماشا یا نگاه کردن به مار ظاهر می شوند.

درمان شناختی- رفتاری

یکی از محبوب ترین اشکال درمان فوبیا می باشد که برای درمان فوبیاهای خاص استفاده می شود. در این نوع درمان، باید با درمانگر خود روی تعیین اهداف کوتاه مدت کار کنید که به تغییر الگوها یا مشکلات احتمالی در نحوه تفکر شما کمک می کند.

درمان شناختی رفتاری یک برنامه درمانی است که به طور کلی با حل مسئله به صورت عملی انجام می شود که به شما کمک می کند احساس خود را در مورد مارها تغییر دهید.

درمان ترس از مار با دارو درمانی

داروها معمولاً اولین گزینه درمانی نیستند زیرا فوبیای شما را درمان نمی کنند، اما مشاور ممکن است برای کنترل اضطراب از دارو درمانی استفاده کند. دو نوع اصلی دارو برای کمک به درمان فوبیاهای خاص استفاده می شود: آرام بخش ها و بتا بلوکرها.

کاری که بتا بلوکرها انجام می دهند این است که ضربان قلب شما کمی کندتر از حد معمول شود بنابراین به شما کمک می کند تا احساس آرامش داشته باشید. البته توجه داشته باشید که دارو درمانی باید زیر نظر روانپزشک یا روانشناس بالینی صورت بگیرد.

حرف آخر

بیش از نیمی از جمعیت جهان از مارها و سایر خزندگان می ترسند، بنابراین اگر به ترس از مار مبتلا هستید، نگران نشوید. امیدواریم این مطلب خواندن خوبی بوده باشد. لطفا نظر خود را با ما در میان بگذارید.

منبع : ترس از مار | درمان و تشخیص تخصصی 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.