اعتیاد به الکل (الکلیسم) و سوء مصرف الکل

اعتیاد به الکل (الکلیسم) و ​​سوء مصرف الکل

آیا شما کسی را می شناسید که اعتیاد به الکل داشته باشد؟ در این مقاله یاد می گیرید که چگونه علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید.

آیا اعتیاد به الکل دارید؟

نوشیدن الکل در بسیاری از فرهنگ‌ها رایج است و تأثیرات آن از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، بنابراین تشخیص اینکه آیا مصرف الکل شما دردسرساز شده یا نه، دشوار است.

با این حال، اگر برای کنار آمدن با مشکلات روانی، الکل مصرف می‌کنید، در شرایط خطرناکی هستید. البته توجه داشته باشید که مصرف الکل به هر اندازه دردسر ساز و مخالف توصیه های دینی می باشد.

علائم اعتیاد به الکل:

  • احساس گناه یا شرمندگی از نوشیدن الکل.
  • دروغ گفتن به دیگران یا مخفی کردن عادت های خود در مصرف الکل.
  • نیاز به نوشیدن الکل برای استراحت یا احساس بهتر.
  • فراموش کردن کاری که در حین مستی انجام داده اید.
  • به طور منظم بیش از حد الکل بنوشید.

نکته اصلی این است که الکل چگونه و چه زمان بر شما تأثیر می گذارد. اگر مشروبات الکلی باعث ایجاد مشکل و اختلال در زندگی شما می شود، پس شما مشکل اعتیاد به الکل دارید.

مشکلات اعتیاد به الکل ممکن است پنهان باشد، بنابراین مهم است که از علائم هشداردهنده سوء مصرف الکل آگاه باشید و در صورت شناخت آن ها، اقدامات لازم برای کاهش مصرف را انجام دهید. درک مشکل اولین گام برای غلبه بر آن یا ترک کامل آن است.

اثرات اعتیاد به الکل و سوء مصرف الکل

اعتیاد به الکل تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف طولانی مدت الکل عوارض جدی بر سلامتی ایجاد کند و تقریباً بر هر ناحیه از اندام بدن شما بخصوص مغز شما تأثیر می گذارد.

مشروب خواری همچنین به ثبات عاطفی، موقعیت مالی و شغلی و توانایی شما برای ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش آسیب می رساند. اعتیاد به الکل همچنین بر خانواده، دوستان و افرادی که با آن ها کار می کنید، تأثیر می گذارد.

اثرات سوء مصرف الکل بر افرادی که دوستشان دارید

علیرغم آسیب های شدیدی که نوشیدن زیاد الکل به بدن وارد می کند، از جمله سرطان، مشکلات قلبی و بیماری های کبدی، پیامدهای اجتماعی آن به همان اندازه ویرانگر است.

مصرف کنندگان مشروبات الکلی احتمال بیشتری دارد که طلاق بگیرند، خشونت خانگی داشته ، بیکار باشند یا در فقر زندگی کنند.

اما حتی اگر بتوانید در کار موفق شوید یا ازدواج خود را با هم حفظ کنید، نمی توانید از تأثیراتی که اعتیاد به الکل بر روابط شخصی شما می گذارد، فرار کنید. مشکلات اعتیاد به الکل فشار زیادی بر نزدیک ترین افراد زندگی شما وارد می کند.

اغلب، اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود را موظف می دانند که برای فردی که اعتیاد به الکل دارد، پوشش قرار دهند. بنابراین آنها آرام کردن آشفتگی های شما، دروغ گفتن بخاطر شما یا کار بیشتر برای گذران زندگی را بر عهده می گیرند.

تظاهر به اینکه هیچ اشتباهی رخ نداده و پنهان کردن همه ترس ها و رنجش ها تلفات زیادی را به همراه دارد. مخصوصا کودکان در این زمینه حساس ترند و زمانی که والدین یا سرپرست آن ها مشروب الکلی مصرف کنند، آسیب های عاطفی طولانی مدتی را متحمل  می شوند .

نیاز دارید با کسی صحبت کنید؟

شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره ستاره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰  و به وسیله موبایل از طریق شماره های ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷امکان پذیر است.

عوامل اعتیاد به الکل

بسیاری از عوامل مرتبط مانند ژنتیک، نحوه بزرگ شدن، محیط اجتماعی و سلامت عاطفی می تواند از عوامل اعتیاد به الکل باشد. برخی از گروه های نژادی، مانند سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به مشکلات اعتیاد به الکل هستند.

علاوه بر این دیده شده است که افرادی که سابقه خانوادگی اعتیاد به الکل دارند یا افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند، بیشتر در معرض مشکلات الکلی قرار دارند.

در نهایت، کسانی که از مشکل سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی رنج می برند نیز در معرض خطر هستند، زیرا الکل اغلب توسط فرد برای خوددرمانی نیز استفاده می شود.

سوء مصرف الکل تا اعتیاد به الکل

همه مصرف کنندگان الکل به معتاد الکلی کامل تبدیل نمی شوند، اما مصرف الکل نشانه خطر بزرگی است. گاهی اوقات اعتیاد به الکل برای کاهش به یک تغییر استرس زا، مانند جدایی، بازنشستگی یا فقدان دیگری ایجاد می شود. درموارد دیگر، با افزایش تحمل شما نسبت به الکل، مصرف الکل به تدریج به یک عادت برای شما تبدیل می شود، بنابراین اگر زیاد الکل و مشروب می خورید، خطر ابتلا به اعتیاد الکل در شما بیشتر است.

علائم و نشانه های اعتیاد به الکل

کارشناسان سوء مصرف مواد بین سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل (که وابستگی به الکل نیز نامیده می شود) تفاوت قائل می شوند. برخلاف معتادان به الکل، مصرف کنندگان الکل برای نوشیدن خود محدودیت هایی را تعیین می کنند. با این حال، مصرف الکل آن ها هنوز هم برای خود یا دیگران مخرب و خطرناک است.

علائم و نشانه های رایج اعتیاد به الکل

نادیده گرفتن مکرر مسئولیت های خود در خانه، محل کار یا مدرسه به دلیل نوشیدن الکل. به عنوان مثال، عملکرد ضعیف در محل کار، حواس پرتی در کلاس‌ها، بی‌توجهی به بچه‌هایتان، یا نادیده گرفتن تعهدات به دلیل این‌که بیکار شده اید.

استفاده از الکل در شرایط خاص مانند، هنگام رانندگی، کار با ماشین آلات ، یا مخلوط کردن الکل با داروهای تجویزی بر خلاف دستور پزشک.

تجربه مشکلات قانونی و جرم های مکرر به دلیل نوشیدن الکل. به عنوان مثال: دستگیر شدن به دلیل رانندگی در حالت مستی.

با وجود مشکلاتی که الکل ایجاد می کند به نوشیدن ادامه می دهید. به عنوان مثال:  با دوستان خود مست می شوید با این که می دانید همسرتان بسیار ناراحت خواهد شد، یا با خانواده خود دعوا می کنید زیرا آن ها از رفتار شما هنگام مستی بدشان می آید.

استفاده از الکل به عنوان راهی برای آرامش و کاهش استرس

بسیاری از مشکلات مصرف الکل زمانی شروع می شود که افراد از آن برای آرامش و تسکین استرس خود استفاده می کنند، مثلاً بعد از هر روز استرس زا یا هر بار که با همسر یا رئیس خود دعوا و بحث می کنند، شروع به نوشیدن مشروبات الکلی می کنند تا آرامش پیدا کنند.

علائم و نشانه های اعتیاد به الکل (وابستگی به الکل)

الکلیسم شدیدترین شکل اعتیاد به الکل است. الکلیسم شامل تمام علائم سوء مصرف الکل است، اما عنصر دیگری را نیز شامل می شود: وابستگی فیزیکی به الکل. اگر برای آرامش خود به الکل وابسته هستید یا از نظر فیزیکی مجبور به نوشیدن هستید، شما دچار اعتیاد به الکل هستید.

تحمل| اولین علامت هشدار دهنده اصلی اعتیاد به الکل

آیا برای اینکه فعال بودخ یا احساس آرامش کنید باید خیلی بیشتر از میزان قبلی الکل بنوشید؟ آیا می توانید بدون مستی، بیشتر از افراد دیگر بنوشید؟

این ها همه نشانه های تحمل است که علامت هشدار دهنده اولیه اعتیاد به الکل می باشد. تحمل به معنی این است که با گذشت زمان، شما به الکل بیشتری نیاز دارید تا اثرات مشابه را احساس کنید.

خروج: دومین علامت هشدار دهنده اصلی

آیا برای تثبیت خود به نوشیدنی نیاز دارید؟ نوشیدن برای تسکین یا دوری از علائم ترک نشانه اعتیاد به الکل و یک خطر بزرگ است. وقتی زیاد الکل می نوشید، بدن شما به الکل عادت می کند و در صورت حذف آن علائم ترک را تجربه می کند.

علائم ترک عبارتند از:

  • اضطراب یا پرش
  • لرزش
  • تعریق
  • تهوع و استفراغ
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد

در موارد شدید، ترک الکل همچنین می تواند باعث توهم، گیجی، تشنج، تب و بی قراری باشد. این علائم خطرناک است، بنابراین اگر به شدت الکل مصرف می کنید و می خواهید آن را ترک کنید، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید.

سایر علائم و نشانه های اعتیاد به الکل

  • کنترل خود را روی مصرف را از دست داده اید. برای مدت طولانی تر از آنچه در نظر داشتید، الکل می نوشید، باوجود اینکه به خود می گویید این کار را نمی کنید.
  • می خواهید الکل را ترک کنید، اما نمی توانید. شما دائما به دنبال راهی برای کاهش یا توقف مصرف الکل هستید، اما تلاش شما برای ترک ناموفق بوده است.
  • به دلیل مصرف الکل، زمان کمتری را صرف فعالیت هایی که قبلا برایتان مهم بوده، می کنید یا حتی به دلیل الکل کلا آن ها را کنار گذاشته اید. (خانواده و دوستان، رفتن به باشگاه، دنبال کردن سرگرمی های خود).
  • الکل انرژی و تمرکز زیادی را از شما می گیرد. شما زمان زیادی را صرف نوشیدن می کنید. بنابراین حضور کمتری در علایق یا مشارکت های اجتماعی که فاقد الکل است، دارید.
  • مشروب می نوشید حتی با این که می دانید مشکل ساز و مضر است. برای مثال، می‌دانید که مصرف الکل به ازدواج شما آسیب می‌زند، افسردگی شما را بدتر می‌کند یا به سلامتی شما لطمه وارد می کند، اما به هر حال به نوشیدن ادامه می‌دهید.

مصرف زیاد الکل و مسمومیت با الکل

در حالی که افراد مبتلا به الکل هر روز به نوشیدن مشروبات الکلی تمایل دارند، برخی دیگر نوشیدن الکل خود را به پیک های کوتاه اما سنگین محدود می کنند.

با این حال، بسیاری از افراد مسن، به خصوص افراد بالای ۶۵ سال نیز مشروبات الکلی می خورند، در واقع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در ایالات متحده گزارش می دهد که از هر شش بزرگسال، یک نفر حداقل چهار بار در ماه الکل می نوشند.

افراط در الکل:

به دلیل مصرف زیاد، سطح الکل خون شما می تواند در عرض چند ساعت به حد مجاز مسمومیت برسد. برای مردان، این به معنای مصرف پنج بار یا بیشتر نوشیدن الکل در حدود دو ساعت و برای زنان، چهاربار یا بیشتر در مدت مشابه است. این افراط به آسانی قابل تشخیص است.

نشانه های دیگری که نشان می دهد ممکن است مشکل افراط الکل داشته باشید عبارتند از:

نوشیدن بیش از حد در تعطیلات آخر هفته، تعطیلات و مناسبت های خاص، نوشیدن مکرر بیشتر از آنچه برنامه ریزی کرده بودید، و فراموش کردن آنچه که در حین مستی چه گفته یا انجام داده اید.

افراط در الکل می تواند اثرات طولانی مدت مشابهی بر سلامت، روابط و امور مالی شما داشته باشد، اما در کوتاه مدت نیز خطرناک است.

مصرف زیاد الکل می تواند منجر به رفتارهایی مانند خشونت، رابطه جنسی غیر قانونی و رانندگی پر خطر شود. مصرف زیاد الکل همچنین منجر به مسمومیت با الکل می شود که یک بیماری جدی و گاهی کشنده است.

مسمومیت با الکل چیست؟

مصرف بیش از حد الکل، به سرعت تنفس و ضربان قلب و دمای بدن شما را کاهش داده و باعث سرگیجه، استفراغ، تشنج، بیهوشی و حتی مرگ شود. مسمومیت با الکل همچنین تهوع شما را کاهش می دهد و این خطر را افزایش می دهد که در صورت بی هوشی در استفراغ خود خفه شوید.

اگر فردی در نوشیدن مشروب الکلی افراط کرده و در حالت مست یا نیمه هوشیار باشد، و در این حالت  بوی قوی الکل به مشام برسد، ممکن است دچار مسمومیت با الکل شود.

آن ها را به حال خود رها نکنید تا “خوب بخوابند”.

برای جلوگیری از خفگی فرد در صورت استفراغ، فرد را به پهلو بچرخانید.

با شماره خدمات اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید و منتظر دریافت کمک پزشکی از آنها باشید.

مشکلات الکل و انکار

انکار یکی از بزرگترین موانع برای دریافت کمک به سوء مصرف کننده الکل و فرد معتاد به الکل است. میل به نوشیدن آنقدر قوی است که حتی زمانی که عواقب آن آشکار است.

ذهن راه های زیادی برای منطقی نشان دادن نوشیدنی الکل می یابد. انکار و اثرات منفی آن، مشکلات مربوط به الکل در کار، امور مالی و روابط را تشدید می کند.

اگر مشکل اعتیاد به الکل دارید، ممکن است با موارد زیر آن را عادی جلوه دهید:

  • دست کم گرفتن شدید میزان نوشیدنی
  • کم اهمیت جلوه دادن پیامدهای منفی نوشیدن الکل
  • شکایت از اینکه خانواده و دوستان مشکل را بزرگنمایی می کنند
  • مشروبات الکلی یا مشکلات مربوط به مصرف الکل خود را به گردن دیگران انداختن

اگر متوجه شدید که عادت‌ نوشیدن الکل را منطقی می‌دانید، در مورد آن دروغ می‌گویید، یا از بحث کردن درباره الکل خودداری می‌کنید، لحظه‌ای به این فکر کنید که چرا اینقدر حالت تدافعی دارید. اگر معتقدید که مشکلی ندارید، نباید دلیلی برای پوشاندن مصرف الکل خود یا بهانه آوردن داشته باشید.

پنج افسانه در مورد اعتیاد به الکل و سوء مصرف الکل

افسانه:

هر زمان که بخواهم می توانم الکل را ترک کنم.

واقعیت:

شاید بتوانید ولی به احتمال زیاد، شما نمی توانید. در هر صورت، این فقط بهانه ای برای ادامه ی نوشیدن است. حقیقت این است که شما نمی خواهید ترک کنید.

اگر علیرغم تمام شواهدی که خلاف آن را نشان می دهد و بدون توجه به آسیبی که اعتیادتان ایجاد می‌کند،  به خودتان بگویید می‌توانید آن را ترک کنید،این امر به شما احساس کنترل می‌دهد.

افسانه:

مشروب خوردن من، مشکل من است. من کسی هستم که الکل به آن صدمه می زند، بنابراین هیچکس حق ندارد به من بگوید که دست از کار بردار.

واقعیت:

درست است که تصمیم برای ترک الکل به شما بستگی دارد. اما اگر فکر می کنید که نوشیدن الکل به هیچ کس جز شما آسیب نمی رساند، خودتان را فریب می دهید. همه اطرافیان شما، به خصوص نزدیک ترین افراد شما تحت تاثیر اعتیادتان قرار می گیرند. مشکل شما مشکل آنهاست .

افسانه:

من هر روز نمی‌نوشم یا فقط شراب یا آبجو می‌نوشم، بنابراین نمی‌توانم الکلی باشم.

واقعیت:

الکلیسم با چیزی که می نوشید با زمانی یا حتی مقداری که می نوشید تعریف نمی شود. اثرات نوشیدن شما مشکل را مشخص می کند. اگر مشروبات الکلی باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی خانگی یا کاری شما می شود شما درگیر اعتیاد به الکل هستید.

افسانه:

من الکلی نیستم چون کار دارم و حالم خوب است.

واقعیت:

برای الکلی بودن لازم نیست بی خانمان باشید. بسیاری از الکلی ها شاغل اند، مدرسه می روند و زندگی خانواده خود را تامین می کنند. اما به این معنی نیست که خود یا دیگران را در معرض خطر قرار نمی دهید. با گذشت زمان، اثرات مصرف الکل شما را درگیر خواهد کرد.

افسانه:

نوشیدن الکل یک اعتیاد “واقعی” مانند سوء مصرف مواد مخدر نیست.

واقعیت:

الکل یک ماده مخدر است و اعتیاد به الکل به اندازه اعتیاد به مواد مضر است. اعتیاد به الکل باعث تغییراتی در بدن و مغز می شود و سوء مصرف طولانی مدت الکل اثرات مخربی بر سلامت، شغل و روابط شما وارد می کند. معتادان به الکل هنگام ترک دچار ترک فیزیکی می شوند، درست مانند مصرف کنندگان مواد مخدر هنگام ترک.

کمک گرفتن

اگر آماده اعتراف به مشکل اعتیاد به الکل هستید، اولین قدم را قبلا برداشته اید. مقابله با سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل به قدرت و شجاعت فوق العاده ای نیاز دارد. دستیابی به حمایت گام دوم است.

چه بخواهید به بازتوانی یا برنامه‌های خود درمانی تکیه کنید، حمایت ضروری است. بهبودی از اعتیاد به الکل، زمانی آسان تر است که افرادی را داشته باشید که برای تشویق، آرامش و راهنمایی به آنها تکیه کنید. بدون پشتیبانی، وقتی جاده سخت و مراحل درمان دشوار می شود، بازگشت به اعتیاد آسان است.

بهبودی دائم شما به ادامه روند درمان سلامت روان، مهارت های مقابله ای و تصمیم گیری بهتر هنگام رویارویی با مشکلات زندگی بستگی دارد. برای اینکه در درازمدت بدون الکل بمانید.

در وهله اول باید با مشکلات اساسی که منجر به اعتیاد به الکل یا سوء مصرف الکل شما شده است، روبرو شوید.

این مشکلات می‌تواند شامل  افسردگی ، ناتوانی در مدیریت استرس ، آسیب‌های حل‌نشده از دوران کودکی شما یا هر تعدادی از مشکلات سلامت روان باشد. وقتی دیگر از الکل برای کاهش آنها استفاده نمی کنید، چنین مشکلاتی ممکن است شدید تر شوند. اما در نهایت شما می توانید در موقعیت سالم تری به آنها رسیدگی کنید و به دنبال کمک مورد نیاز خود باشید.

کمک به یک عزیز

اعتراف به اینکه یکی از عزیزان مشکل الکل دارد نه فقط برای فردی که الکل مصرف می کند، بلکه برای کل خانواده دردناک است. اما خجالت نکشید زیرا شما تنها نیستید. کمک و حمایت هم برای شما و هم برای عزیزتان وجود دارد.

با صحبت صادقانه و علنی با دوست یا یکی از اعضای خانواده که معتاد به الکل است، شروع کنید. اما همیشه به یاد داشته باشید که نمی توانید کسی را مجبور به ترک الکل کنید. انتخاب با آنهاست.

همچنین ممکن است از پیوستن به گروه های حمایتی بهره مند شوید. گوش دادن به دیگران با مشکلات مشابه می تواند باعث آرامش و حمایت شما شود.

واکنش هایی که باید از آن ها دوری کرد

  • برای تهدید، تنبیه، رشوه دادن یا پند و نصیحت تلاش نکنید . از جذابیت‌های عاطفی که فقط باعث احساس گناه مشروب‌خوار می شود و اجبار او به نوشیدن یا استفاده از مواد دیگر را افزایش می‌دهد، دوری کنید.
  • آنها را پنهان نکنید یا بهانه نیاورید یا خطرات مصرف الکل را از آن ها پنهان نکنید.
  • مسئولیت‌هایشان را به عهده نگیرید و در عین حال آ نها را بدون احساس اهمیت رها نکنید.
  • وقتی فرد آسیب دیده است با او بحث نکنید.
  • همراه با مصرف کننده الکل ننوشید.
  • مهمتر از همه، نسبت به رفتار مشروب‌خوار احساس گناه یا مسئولیت نکنید.

وقتی نوجوان شما مشکل نوشیدن الکل دارد

کشف نوشیدن الکل توسط فرزند شما می تواند باعث ایجاد ترس، سردرگمی و عصبانیت در والدین شود.

مهم است که هنگام رویارویی با نوجوان خود آرام بمانید و فقط زمانی این کار را انجام دهید که همه هوشیار هستند. نگرانی های خود را توضیح دهید و روشن کنید که نگرانی شما به دلیل علاقه ای است که به او دارید. مهم این است که نوجوان شما احساس کند که شما می خواهید از او حمایت کنید.

قوانین و عواقب را تعیین کنید: نوجوان شما باید درک کند که نوشیدن الکل پیامدهای خاصی دارد. اما تهدیدهای توخالی نکنید یا قوانینی را تعیین نکنید که نتوانید آن ها را اجرا کنید.

فعالیت نوجوان خود را زیر نظر داشته باشید: اصرار داشته باشید که بدانید  نوجوان شما کجا می رود و با چه کسانی معاشرت می کند.

سایر علایق و فعالیت های اجتماعی را تشویق کنید. نوجوان خود را در معرض سرگرمی ها و فعالیت های سالم مانند ورزش های تیمی، پیشاهنگی ها و باشگاه های بعد از مدرسه قرار دهید.

با فرزندتان در مورد مسائل اساسی صحبت کنید. نوشیدن الکل ممکن است ناشی از مشکلات دیگر باشد. آیا اخیراً تغییر عمده ای مانند نقل مکان یا طلاق رخ داده است که باعث استرس او شود؟

مرحله بعدی: یافتن کمک برای مشکل نوشیدن

گام های زیادی وجود دارد که بخواهید با کمک آن مصرف الکل را کاهش دهید یا به طور کامل آن را ترک کنید، تا به خودتان کمک کنید کنترل نوشیدن الکل و زندگی خود را دوباره به دست آورید.

منبع : اعتیاد به الکل (الکلیسم) و سوء مصرف الکل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -