اصل متقاعد سازی 5. قاعده ی تکرار و دسترسی را فراموش نکنید.

اصول متقاعد سازی دیگران از طریق 9 تکنیک روانشناسی

اصول متقاعد سازی دیگران از طریق صحبت کردن، اولویت دهی ارتباطات، نقشه ذهنی و غیره می باشد.

شاید شما نیز در فعالیت های روزمره ی خود با این چالش مواجه شده باشید که چگونه می توان در ذهن طرف مقابل تاثیرات بیشتری گذاشت تا او ایده، محصول و یا حتی نظر شما را بپذیرد و صحبت های تان به اندازه ی کافی، متقاعد کننده باشد.

فرقی نمی کند که شما مدیر فروش  یک شرکت باشید، یا فردی به دنبال پیدا کردن کار. حتی درزندگی روزمره نیز موقعیت های زیادی ایجاد می شود که نیازمند متقاعد کردن طرف مقابل مان هستیم و آشنایی با فنون و اصول متقاعد سازی در مکالمه می تواند شرایط را بهتر کند.

استفاده از این فنون هرگز به معنای تلاش برای فریفتن طرف مقابل مان نیست. بلکه به عنوان ابزاری متمرکز بر روانشناسی اقناع و گفت و گو، برای شکل دهی گفت و گوی مطلوب و اثربخش به هر دو طرف مکالمه کمک خواهد کرد.

آشنایی با اصولی ترین اصول متقاعد سازی

اصل 1. بر محتوای صحبت تان تمرکز نکنید.

در بسیاری از موقعیت ها بیش از آنکه مهم باشد چه می گوییم، لازم است تا بر چگونگی گفتن و احساسات و شرایط ذهنی شنونده تمرکز کنیم.

بناراین شروع صحبت در شرایطی که تنها بر گفته های خودتان متمرکز هستید و آمادگی ذهنی طرف مقابل برای درک گفته های تان را نادیده گرفته اید، می توان بی فایده باشد.

او متقاعد نخواهد شد چرا که شما شرایط ذهنی، احساسات و حالات روانشناختی اش را نادیده گرفته اید.

اصول متقاعد سازی دیگران از طریق 9 تکنیک روانشناسی

اصل 2. برقراری ارتباط را در اولویت قرار دهید.

متقاعد سازی به معنای نفوذ در ذهن طرف مقابل و القای نظر خود به ذهن اوست.

شما در صورتی خواهید توانست متقاعد کننده ی موفقی باشید که در ذهن و روان طرف مقابل تان جا باز کنید.

بنابراین قبل از هر چیز تلاش کنید تا ارتباط خوبی را شکل دهید.

در این رابطه به اندازه ی کافی، شنوا، پذیرا و همدلانه عمل کنید تا طرف مقابل تان گرفتار این احساس نشود که شما قصد دارید تا نظر، ایده و یا محصول و خدمات خود را به او تحمیل کنید.

اصول متقاعد سازی مشتری نیز کاربرد دارد.

اصل 3. حالت روانشناختی مد نظر خودتان را ایجاد کنید.

پژوهش های جدید حوزه ی اقناع و متقاعد سازی نشان داده است که تغییرات بنیادی در افکار طرف مقابل پیش نیاز یک مذاکره ی موفق نیست.

نکته ی ضروری آن است که شما بتوانید حالات روانشناختی خاصی را در مواقع لزوم در طرف مقابل تان ایجاد کنید.

به عنوان مثال ممکن است برای ترغیب طرف مقابل به خرید یک ابزار لوکس، بگویید:

” دلت میخواد چیزای جدیدتری رو تجربه کنی؟ ” و یا ” فکر نمی کنی یکنواختی وسایل خونه خسته ت کرده؟”

از طریق طرح این سوال، شما توانسته اید احساساتی از جمله یکنواختی و رکود را در طرف مقابل تان بالا ببرید و تمایل او برای خرید وسایل جدید و لوکس را افزایش دهید.

حتی ممکن است در برخورد با همسر معتادتان که تمایلی به ترک مواد نشان نمی دهد نیز بخواهید از این روش استفاده کنید.

به عنوان مثال بجای آنکه بگویید “فک میکنم خیلی به نفع خودت و بچه هامون هست که یه فکری به حال مصرفت کنی” می توانید بگویید ” حس می کنی این ماده تو رو چقدر از خودت دور کرده؟

آیا این حس رو داری که اونی که میخوای نیستی؟”

اصل 4. توجه مخاطب را جلب کنید.

بسته به اینکه به دنبال متقاعد سازی طرف مقابل تان در چه فضایی هستید، اجرای این روش متفاوت خواهد شد.

به عنوان مثال بالا و پایین بردن تن صدا، شدت کلمات، سکوت و دادن اجازه به مخاطب برای تحلیل داده ها، می تواند توجه او را بیشتر جلب کند و تاثیر کلام شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

در صورتی که پشت سر هم حرف بزنید، داده های زیادی را با سرعت منتقل کنید و مخاطب تان را گیج کنید، او متوجه مهم ترین بخش صحبت های تان نخواهدشد و بنابراین نمی تواند مهم ترین تاثیر را از کلام شما دریافت کند.

اصل 5. قاعده ی تکرار و دسترسی را فراموش نکنید.

بلاگرهای معروف اینستاگرام به خوبی از تاثیر قاعده ی تکرار و دسترسی آگاه اند.

آن ها در زمان های معینی از شبانه روز، پیغام های خاصی را در صفحه ی کاری شان قرار می دهند و در همین زمان، اطلاعات ویژه ای را به ذهن مخاطب شان انتقال می دهند.

تکرار این فرایند باعث می شود تا به مرور زمان اطلاعات خاصی در دسترس ذهن مخاطب قرار بگیرد که به تدریج پذیرفته می شود و فرد از آن پیروی می کند.

قاعده ی دسترسی و تکرار بیان می کند که ما می توانیم ذهن مخاطبان مان را برنامه ریزی کنیم و به نحو دلخواه مان در آن نفوذ کنیم. 

در مناسبات روزمره نیز، در نظر گرفتن ساعات توام با آرامش روز برای مطرح کردن خواست های خود به شیوه ی صحیح و منطقی، بیانگر توجه به قاعده ی دسترسی و تکرار است و احتمال اینکه به خواسته تان برسید را افزایش می دهد.

اصل متقاعد سازی 5. قاعده ی تکرار و دسترسی را فراموش نکنید.

اصل 6. قاعده ی تکرار و عدم دل زدگی

تکرار مستقیم می تواند منجر به دل زدگی شود.

در صورتی که دایما و به صورت مستقیم به تبلیغ کالا، ایده، نطر وحتی خدمات تان بپردازید، مخاطب تان خسته خواهد شد وشما را پیگیری نمی کند.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که مهم ترین نکته در تکرار، آن است که به صورت غیر مستقیم اجرا شود.

بنابراین به منظور متقاعد سازی دیگران، بهتر است از شیوه های غیر مستقیمی برای بیان خواسته های تان استفاده کنید تا تاثیر زمینه ای مثبتی ایجاد کند و منجر به اقناع شود.

اصل 7. با نقشه ی ذهنی وارد مذاکره شوید.

فرض کنید از جانب محل کارتان به شما پیشنهاد همکاری داده شده است که لازم است در مورد جزییات آن بیشتر گفت و گو کنید.

در صورتی که بدون داشتن نقشه ی ذهنی وارد مذاکره شوید چه اتفاقی می افتد؟

به احتمال زیاد، مدیرتان پیشنهاد مدنر خودش را به ذهن شما القا می کند و شما نیز می پذیرید و یا به طور کلی همکاری را منتفی می کنید.

اما حالت دیگری نیز وجود دارد که به آن ترسیم نقشه ی ذهنی گفته می شود.

شما می توانید قبلاز شروع مذاکره، پیشنهاد خوب خودتان را تنظیم کنید و با آن وارد گفت و گو شوید.

در این حالت، می دانید که در مذاکره چه هدفی را دنبال می کنید و اگر پیشنهادتان به اندازه ی کافی خوب باشد، مدیرتان نیز خواهد پذیرفت.

این تکنیک به شما کمک می کند تا از افتادن در دام کارهایی که برای تان مفید و یا راضی کننده نیست، دور بمانید و در موقعیت های فعلی زندگی تان موضعی تصمیم گیرنده و فعال داشته باشید نه پذیرنده و منفعل.

اصل 8. صبور باشید

تبدیل خیر به بله فرایندی زمان بر و نیازمند صبوری است.

در صورتی که بخواهید این روند را سریع تر طی کنید، ممکن است پاسخ طرف مقابل تان برای همیشه ” خیر ” بماند.

بنابراین لازم است نسبت به این فرایند آگاه باشید و صبوری به خرج دهید.

بررسی های انجام شده نشان دهنده ی آن است که مذاکره کنندگان اهل صبوری نسبت به آن هایی که در رسیدن به اهداف مذاکره عجول هستند، با احتمال کمتری موفق می شوند.

اصل متقاعد سازی 8. صبور باشید

اصل 9. خودتان را در معرض دید قرار دهید.

بسیار مهم است که در هنگام مذاکره و گفت و گو به اندازه ی کافی دیده شوید.

قرار گرفتن در وضعیت نامناسب و یا نشستن در بخش هایی از یک جلسه که به اندازه ی کافی دیده نمی شوید می تواند تاثیر کلام شما را کم کند.

بنابراین حتی اگر بهترین ایده ها، فرایند ها و اصول را در ذهن خود داشته باشید اما به اندازه ی کافی در چشم نباشید، تاثیر کمتری را به جا خواهید گذاشت و مخاطبین متوجه وسعت نظرات تان نخواهند شد.

منبع: کانون مشاوران ایران ، مرکز مشاوره روانشناسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.