ارتباط ایدز با مواد مخدر | صحبت های افراد نجات یافته

ارتباط ایدز با مواد مخدر

در مورد ارتباط با ایدز با مواد مخدر چه اطلاعاتی دارید؟ افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV و ایدز قرار دارند و براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که بیماری در افراد معتاد امری شایع می باشد.

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند احتمال دارد به خاطر استفاده از سرنگ های آلوده باشد که استفاده از این سرنگ ها در مصرف کنندگان مواد امری رایج است افراد اگر در مورد ایدز و مواد مخدر آگاهی داشته باشند به آن ها کمک می شود تا از ابتلا بیماری پیشگیری کنند، برای آن که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید باید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید تا در مورد نحوه ارتباط ایدز با مواد مخدر اطلاعات کاملی را به دست آورید.

مروری بر بیماری ایدز

HIV ویروس نقص سیستم ایمنی بدن انسان می باشد که در بدن موجود زنده رشد کرده و تکثیر می شود و این ویروس به تدریج سلول های بدن انسان را از بین می برد، این ویروس از طریق خون و روابط جنسی پر خطر در بدن انتقال داده می شود، ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن انسان حمله می کند و بدن نمی تواند در برابر انواع میکروب ها و بیماری های خارجی محافظتی داشته باشد.

ویروس ایدز زمانی مطرح می شود که فرد سیستم ایمنی خود را از دست داده باشد و معمولا اکثر افرادی که به ایدز مبتلا می شوند جان خود را از دست می دهند، بیماری ایدز درمان قطعی ندارد و بهترین راه برای درمان آن پیشگیری می باشد.

بر اساس مطالب گفته شده افراد آسیب پذیر مانند معتادان باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند تا از ابتلا به بیماری ایدز پیشگیری نمایند.

ارتباط ایدز با مواد مخدر، آیا اعتیاد با ابتلا به ویروس HIV ارتباط دارد؟

مواد مخدر بر بدن تاثیر می گذارد و اثر آن به گونه ای است که همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد و متخصصان سلامت معتقدند افرادی که به سو مصرف مواد می پردازند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV  هستند و هم چنین احتمال اینکه بیماری از طریق آن ها به دیگران انتقال یابد بسیار زیاد می باشد.

  1. تزریق مواد مخدر

ویروس HIV از طریق تماس با خون یا رابطه جنسی آلوده به فرد انتقال داده می شود و به همین خاطر افرادی که مواد مخدر را به صورت تزریقی مورد مصرف قرار می دهند بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند و این بیماری در آن ها شیوع بیشتری دارد.

این افراد معمولا از سرنگ های مشترک و آلوده استفاده می کنند و استفاده از این سرنگ ها آن ها را در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار می دهد، مواد مخدری مانند هروئین و کراک هروئین به صورت تزریقی مورد مصرف قرار می گیرند و به همین خاطر مصرف کنندگان این مواد بیشتر از سایرین در معرض بیماری ایدز قرار می گیرند.

  1. تاثیر بر رفتار جنسی

برخی از مواد مخدر بر روی رفتار های جنسی افراد تاثی می گذارد و باعث می شود میل جنسی در فرد به شدت افزایش یابد و احتمال دارد فرد رفتار های پر خطر جنسی انجام دهد، از جمله رفتار های پر خطر جنسی می توان به برقراری ارتباط با افراد متعدد و رابطه جنسی محافظت نشده و بدون کاندوم اشاره کرد، این رفتار ها ریسک ابتلا به بیماری ایدز را تا حد زیادی افزایش می دهد و موادی مانند شیشه، کوکائین، قرص اکس و ماده مخدر گل یا همان ماریجوانا نمونه مواردی هستند که باعث افزایش میل جنسی در فرد می شوند.

ارتباط ایدز با مواد مخدر، مصرف مواد چه تاثیری بر بیماری ایدز می گذارد؟

هنگامی که فرد در تماس با فرد آلوده به ویروس HIV  قرار می گیرد این ویروس بر روی سیستم ایمنی بدن او تاثیر می گذارد و به سیستم بدنی اش حمله می کند در این صورت باعث عفونت سلول هاس بدن می شود و در این حال سیستم بدنی را برای هر گونه درمانی مقاوم می سازد و به این ترتیب سلول های آلوده تبدیل به ماشین تولیدکننده ویروس می شوند و نقاط سالم بدن را آلوده می سازند.

اگر این روند تحت درمان قرار نگیرد و پیشگیری های لازم صورت نگرفته و رشد ویروس ها متوقف نشود باعث سندروم نقص ایمنی اکتسابی یا همان ایدز می شود  و زمانی که فرد به بیماری ایدز مبتلا می شود بدن او ضعیف شده و توانایی اش را برای مقابله با بیماری های مختلف از دست می دهد در واقع آخرین مرحله از ویروس HIV ایدز می باشد و همه افرادی که گرفتار این ویروس می شوند ، ایدز ندارند.

افرادی که مواد مخدر و الکل استفاده می کنند علائم مرتبط به ویروس HIV در آن ها افزایش می یابد زیرا مصرف مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را که توسط ویروس HIV هدف قرار گرفته شده است را بیش از پیش ضعیف می کند در نتیجه روند بیماری سرعت بیشتری می گیرد و آسیب های سلولی و شناختی گسترده تری در فرد به وجود می آید.

راه های کاهش خطر ابتلا به ایدز در معتادان تزریقی

بیشترین افرادی که در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند معتادان تزریقی می باشند و باید برای کاهش خطر ابتلا چاره ای بیندیشند، آن ها نباید برای تزریق از سرنگ های اشتراکی استفاده کنند و در هنگام استفاده از مواد مخدر به صورت تزریقی باید از سرنگ شخصی و استریل شده استفاده نمایند همچنین بهتر است تا روش استفاده از مواد مخدر را تغییر دهند و از روش تزریق به سایر روش ها تغییر دهند تا خطر ابتلا به بیماری ایدز کاهش یابد.

اما در نهایت بهترین روش برای معتادان این است که عزم و اراده خود را قوی کنند و با کمک گرفتن از افراد متخصص در جهت ترک اعتیاد گامی بردارند تا زندگی سالمی داشته باشند.

ارتباط ایدز با مواد مخدر، علائم ابتلا به ویروس HIV  و ایدز

علائم و نشانه های مربوط به ایدز تا حد زیادی به شرایط جسمانی فرد مربوط می شود و هم چنین این علائم و نشانه ها با پیشرفت بیماری تغییر می کند  و اگر در مورد بروز این بیماری در خود یا اطرافیان مشکوک می باشید تنها راه برای تشخیص قطعی این بیماری آزمایش خون است.

همه افرادی که به ایدز مبتلا می شوند علائم یکسانی ندارند برخی از آن ها ۲ تا ۴ هفته بعد از مبتلا به ویروس HIV علائم مشابه سرماخوردگی ممکن است داشته باشند و برخی از آن ها تا مدت ها احتمال دارد هیچ علائمی از خود نشان ندهند و به این ترتیب بیماری به صورت پنهان در آن ها رشد می کند.

در زیر علائم و نشانه های مربوط به HIV  و یا ایدز بیان شده است.

  • تب و لرز
  • تعریق شبانه و هنگام خواب
  • درد عضلانی
  • گلو درد
  • خستگی
  • تورم غدد لنفاوی
  • زخم های دهانی

منبع : ارتباط ایدز با مواد مخدر | صحبت های افراد نجات یافته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -