آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین مواد بسیار اعتیادآوری می باشند که در طبقه بندی مواد محرک قرار دارند، بسیاری از مصرف کنندگان از آثار مخرب این ماده آگاهی ندارند و بیشتر به خاطر اثرات خوشایند و مفیدی که از آن ها انتظار دارند از این ماده استفاده می کنند.

به عنوان مثال چاقی یا عدم تمرکز از مواردی است که افراد به طور ناگاهانه برای درمان از آمفتامین و متامفتامین استفاده می کنند.

هم چنین برخی از دانشجویان و افرادی که تلاش می کنند در رقابت های علمی رتبه بیاورند از این ماده استفاده می کنند.

این ماده آثار گران باری را به دنبار دارد و به همین دلیل افراد و خانواده ها باید آگاهی خود را  در مورد این مواد افزایش دهند در این مقاله علائم، عوارض و نحوه ترک اعتیاد به آمفتامین و متامفتامین بیان شده است.

آمفتامین و متامفتامین چیست؟

آمفتامین و متامفتامین پایه های شیمیایی یکسانی دارند اما فرایند اثر آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد و تاثیرات مختلفی بر روی بدن می گذارند.

این مواد در دسته مواد محرک قرار دارند و به صورت دارویی برای درمان اختلالاتی مانند بیش فعالی مورد تجویز قرار می گیرند، از جمله این داروها می توان به ریتالین اشاره نمود.

در صورتی که فرد به اختلال بیش فعالی – نقص توجه مبتلا شده است و با تجویز پزشک از دارو محرک استفاده می کند، خطری ندارد و برای درمان اختلال بسیار موثر می باشد.

اما افراد سالم اگر به صورت سرخود از این دارو استفاده کنند به آن وابسته شده و اعتیاد پیدا می کنند. متافتامین در بازار به نام شیشه یا کریستال به دست مصرف کننده می رسد، این دارو مصرف پزشکی ندارد و بسیار اعتیاد آور می باشد.

اگرچه آمفتامین و متامفتامین در یک دسته طبقه بندی می شوند و اثرات مشابهی دارند اما با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند.

برای مثال متامفتامین بر روی فرد تاثیرات بلند مدتی می گذارد و سموم بیشتری دارد و اثرات گسترده تری بر روی سیستم عصبی مرکزی فرد می گذارد و اثرات آن به طور بلندمدت باقی می ماند.

مکانیزم اثر

آمفتامین و متامفتامین در دسته داروهای محرک قرار دارند و باعث افزایش ترشح نوراپی نفرین و دوپامین در مغز می شوند و اثرات سرخوشی و لذت در فرد به وجود می آورند. زیرا وظیفه نوراپی نفرین و دوپامین در مغز ایجاد  لذت و پاداش می باشد و یک نوع هورمون شادی آور هستند.

زمانی که فرد با مصرف این مواد احساس لذت می کند تمایل او به مصرف مواد بیشتر می شود اما به مرور زمان تحمل فرد بالا رفته است و برای رسیدن به اثرات خوشایند اولیه مجبور است دوز مصرفی خود را افزایش دهد و این به معنای شروع اعتیاد و وابستگی می باشد.

علائم مصرف آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین هر دو از مواد اعتیادآور هستند و علائم مصرف آن شبیه به هم می باشد با این تفاوت که در متامفتامین علائم شدیدتر است، مهم ترین علائم مصرف آمفتامین و متامفتامین شامل موارد زیر می شود:

  • احساس سرخوشی
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • سردرد، سرگیجه و دید تار
  • لرزش بدن
  • تعریق بیش از حد
  • کاهش اشتها به غذا و بی خوابی
  • افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه بالا رفتن دمای بدن
  • افزایش انگیزه برای فعالیت های مختلف و انجام کارهای دیگر
  • احساس افزایش انرژی فزاینده
  • بروز تغییراتی در تمرکز و بیش فعالی

عوارض مصرف آمفتامین و متامفتامین

عوارض مصرف آمفتامین و متامفتایمن مانند علائم آن شباهت شیمیایی بسیاری بالایی دارند و تنها در شدت عوارض با یکدیگر متفاوت هستند.

مصرف آمفتامین در صورتی که به میزان دقیق تجویز شده توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد خطری ندارد اما در مصرف بالا و خارج از تجویز پزشک می تواند عوارض حادی داشته باشد که برخی از این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • یبوست
  • بیماری های پوستی
  • سایش و پوسیدگی دندان ها
  • خطر ابتلا به علائم سایکوز و دچار شدن به بیماری های روان پریشی
  • احتمال بالای آسیب دائمی به مغز
  • مرگ در صورت اوردوز

عوارض عصبی شناختی

مصرف آمفتامین منجر به مسدود کردن باز جذب دوپامین و افزایش آن در سیناپس عصب ها و مزولیمبیک مغز می شود.

در صورتی که این ماده بیش از اندازه مصرف شود باعث وابستگی به گیرنده دوپامین می شود و به مرور زمان کم شدن دوپامین مسائلی مانند افت عملکرد شناختی و حافظه را ایجاد می کند.

هم چنین مشکلاتی مانند اختلال در زبان، حواس پرتی، مشکل در دقت و توجه نیز از پیامدها مصرف متامفتامین می باشد.

سوء مصرف آمفتامین و متامفتامین

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چرا استفاده از آمفتامین و متامفتامین سوء مصرف می شوند، در مورد آمفتامین چنین به نظر می رسد چون به عنوان دارو جهت درمان تجویز می شود بسیاری از افراد گمان می کنند مصرف بیش از اندازه آن ایرادی ندارد.

به عنوان مثال بسیاری از افراد برای این که توجه خود را افزایش دهند به مصرف داروهایی نظیر ریتالین روی می آورند در حالی که مصرف این دارو برای افراد سالم اثر معکوسی دارد و عوارض جانبی به همراه خواهد داشت.

ماده متامفتامین یا شیشه علل گرایش آن متفاوت است زیرا افراد به خاطر اثرات شادی آور و لذت بخشی که دارد از آن استفاده می کنند و به طور معمول افراد برای فرار از مشکلات روحی، مشکلات خانوادگی و بهبود علائم افسردگی از این ماده استفاده می کنند.

در صورتی که مشکلات روحی زیادی دارید و در زندگی گرفتار مشکلات خانوادگی و افسردگی شده اید برای بهبود آن باید از روش های سالم تری استفاده نمایید هم چنین می توانید به روانشناس مراجعه کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند.

چه کسانی آمفتامین و متامفتامین مصرف می کنند؟

کسانی که نیاز به بیدار ماندن در شب دارند به طور معمول متافتامین بیشتری مصرف می کنند.

مثلا دانشجویان در شب های امتحان، رانندگان کامیون که شب ها در جاده تردد می کنند و کسانی که شیفت شب کار می کنند و خانم هایی که به دنبال تناسب اندام هستند سعی می کنند با مصرف متافتامین به اهدافشان برسند.

بر اساس تحقیقات انجام شده ۱۴ درصد از ایرانیان از متافتامین استفاده می کنند.

ترک و درمان

آمفتامین و متامفتامین بسیار اعتیاد آور هستند و علائم ترک آن به صورت روانی نشان داده می شود تا دردهای جسمی. در صورتی که این ماده به صورت ناگهانی کنار گذاشته شود باعث مشکلاتی مانند بی قراری و دچار شدن به اضطراب های شدید می شود.

به همین دلیل توصیه می شود که ترک این ماده زیر نظر متخصص صورت گیرد زیرا علائم این ماده محرک بسیار آزاردهنده می باشد  و فرد در برابر آن احساس ناتوانی می کنند و ممکن است دوباره به مصرف روی آورد و اعتیادش را ادامه دهد.

برای این که فرد بتواند به ترک آمفتامین بپردازد ابتدا به تجویز پزشک مقدار استفاده آن را کاهش می دهد و به طور تدریجی مصرف این ماده کم شده تا علائم ترک را کم کند و در این صورت احتمال بازگشت کاهش می یابد.

مشکلات و عوارضی که به خاطر مصرف بالا به وجود می آید در بسیاری از موارد حاد و دائمی هستند به همین دلیل باید هر چه سریع تر برای ترک شیشه و داروهای مشابه آن اقداماتی صورت گیرد تا علاوه بر ترک، عوارض روانی این ماده محرک کاهش یابد.

یک خبر خوب

آمفتامین و متامفتامین عوارض گسترده ای بر روی فرد می گذارد و مصرف این ماده با پیامدهای جسمی، شناختی و روانی همراه می باشد و به همین دلیل ترک آن حائز اهمیت است، بسیاری از افراد از سر اجبار و به دلیل سبک زندگی غلط از آمفتامین و متامفتامین استفاده می کنند.

همه افرادی که از اعتیاد رنج می برند به دنبال راهی برای رهایی از آن می گردند اما اعتیاد مشکلات روانی و جسمانی به همراه دارد که درمان را با مشکلاتی رو به رو می کند.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از مشاورانی برجسته و محیطی امن و آرام تشکیل شده است که به درمان هر گونه اعتیاد بدون استفاده از روش های سنتی را امکان پذیر کرده است و فرد می تواند با کمک مشاوران و روانشناسان مورد درمان قرار گیرد.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به افرادی که درگیر اعتیاد هستند این اطمینان را می دهد که در کمترین زمان دوران پاکسازی را سپری کرده و بتواند روند عادی زندگی اش را دنبال کند.

هم چنین این مرکز به کسانی که تمایل ندارند خانواده آن ها در جریان اعتیادشان قرار گیرند این اطمینان را می دهد که روند درمان و مشاوره به صورت یک راز باقی بماند و اطلاعات فرد در این مرکز محفوظ بماند.

منبع : آمفتامین و متامفتامین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -