آزمون های فرافکن ، همه چیز درباره آزمون رورشاخ و اندریافت موضوع

آزمون های فرافکن ، همه چیز درباره آزمون رورشاخ و اندریافت موضوع

آزمون فرافکن نوعی آزمون شخصیت غیر عینی می باشد که در آن افراد ویژگی های شخصیتی خود را با فرایند های ذهنی شان و آن چه در سر دارند فاش می کنند، یکی از ویژگی های این آزمون ها این است که در مقایسه با آزمون های گزینه های مرسوم، برای پاسخ دادن به سوالات از آزادی بیشتری برخوردار هستند در واقع نوعی سنجش غیر مستقیم برای شخصیت می باشد.

با توجه به ویژگی های این آزمون آن چه افراد در ناهشیارشان هستند ابراز می کنند و زمانی که قصد آزمایش غیر مستقیم این امیال را دارید از انواع آزمون های فرافکن استفاده می کنیم و باید این نکته را در نظر بگیرید که آزمون های شخصیتی را باید حتما تحت نظر متخصص مورد نظر انجام دهید.

انواع آزمون های فرافکن

آزمون های فرافکن دو نوع می باشند که عبارت اند از آزمون های” اندریافت یا تی ای تی” و” رور شاخ “که عموما این آزمون ها برای سنجش شخصیت افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. آزمون اندریافت موضوع یا TAT

آزمون اندریافت موضوع توسط مورگان و موری در دانشگاه هاروارد ساخته شده است که در فعالیت های کلینیکی زیادی مورد استفاده قرار گرفته است این آزمون بهتر از آزمون های دیگر مکانیسم فرافکنی را وارد عمل کرده و به طور صحیح و  خوب تمایلات جسمی و روانی آزمودنی را مورد انعکاس قرار می دهد.

آزمون اندریافت موضوع از ۳۱ کارت تشکیل شده است که ۳۰ کارت آن دارای تصاویر مختلفی می باشد و یکی از این کارت ها سفید است. از بین ۳۰ کارت، ۱۰ کارت مخصوص زنان، ۱۰ کارت مخصوص مردها و ۱۰ کارت دیگر مشترک می باشد و بر روی پشت هر کارت شماره و حرفی نوشته شده است که شماره، نشانه سن آزمودنی و حرف نوشته شده توضیحی برای شکل آن می باشد، یکی از آزمون های اندریافت موضوع که برای کودکان ابداع شده است آزمون CAT می باشد.

آزمون CAT

آزمون های فرافکن دیگری هم ابداع شده است که در آن ها از آزمودنی ها و یا افراد مورد آزمایش خواسته شده  است تا تصویر آدم ها، خانه ها، درختان و یا امثال آن را مورد ترسیم قرار دهند مانند آزمون فرافکن CAT که یک نوع آزمون فرافکن برای کودکان می باشد.

در آزمون CAT شامل کارت هایی می باشد که در آن تصاویر حیوانات در موقعیت های دو پهلو نشان داده شده است که صحنه های مربوط به روابط والد – کودک، مراقبت و بقیه انواع رابطه ها نشان می دهند.

در این آزمون از کودک می خواهند که بیان کند که چه اتفاقی افتاده است و در مورد این تصاویر داستانی را بسازد، به این دلیل از تصاویر حیوانات استفاده می کنند چون کودکان با تصاویر حیوانات آسان تر از تصاویر انسان ها رابطه برقرار می کنند و آن ها را بیشتر دوست داند و گرایش بیشتری برای جواب دادن به این تصاویر دارند.

دسته دیگری از آزمون ها هستند که در آن جملاتی داده می شود و فرد بای آن ها را تکمیل کند جملاتی مانند “اکثر اوقات آرزو می کنم …” یا”زمانی احساس نا امیدی دارم که…”.

۲٫آزمون رور شاخ

آزمون رور شاخ یکی از آزمون های فرافکن می باشد که توسط هرمن رور شاخ ابداع شده است این آزمون از ۱۰ تا کارت تشکیل شده است که روی هر کدام از این کارت ها یک” لکه جوهر” قرار دارد که بعضی از آن ها رنگی، بعضی سیاه، خاکستری و سفید هستند، این لکه ها جوهر توسط رور شاخ به این دلیل است که این لکه ها چیز خاصی را نشان نمی دهند و افراد تلاش می کنند و مجبور می شوند در آن ها شکلی را “ببینند” و این” دیدن “به خاطر افکار و تمایلات آن ها می باشد و در واقع باعث می شود به طور ناخودآگاه فرافکنی کنند.

اهداف آزمون رور شاخ

آزمون رور شاخ از دو هدف اصلی تشکیل شده است.

  1. سازماندهی شناختی یعنی تجارب شخصی فرد را چطور سازمان دهند.
  2. تصویر سازی ذهنی از موضوع یعنی پیدا کردن این تجارب ادراک شده توسط آزمایشگر

مشکلات آزمون های فرافکن

در مورد آزمون های رورشاخ و اندریافت موضوع، تحقیقات بسیاری انجام شده است که بر اساس نتایج به دست آمده این آزمون ها همیشه رضایت بخش نبوده اند و پایانی این آزمون ها به صورت کلی کم بوده است و تفسیر خواب های این آزمون تا حد زیادی به قضاوت متخصص بالینی بستگی دارد و احتمال دارد دو آزمایشگر ارزیابی متفاوتی از نحوه جواب یک آزمودنی مشخص داشته باشند و در این خصوص فعالیت های گسترده ای برای بهبود نحوه انجام آزمون رورشاخ انجام شده است.

آزمون اندریافت موضوع یا تی ای تی، نسبت به رورشاخ اوضاع بهتری دارد، در صورتی که نظام نمره گذاری مشخصی برای پاسخ دادن به سوالات وجود داشته باشد ( مشثلا سنجش انگیزه های پیشرفت و یا مضامین پرخاشگری) در این هنگام پایانی آزمون در حد قابل قبول و رضایت بخشی خواهد بود.

طرفداران آزمون های تی ای تی و رورشاخ، تاکید می کنند که صرفا بر اساس پاسخ های آزمودنی به سوالات، نباید انتظارات پیش بینی دقیق  و درستی داشته باشیم، داستان های تعریف شده و پاسخ به لکه های مرکب فقط در صورتی معنا دارد که همواره با مواردی مانند تاریخچه خانوادگی، مشاهده رفتارهای فرد و نتیجه آزمون های دیگر به عنوان تکمیل کننده اطلاعات مورد استفاده آزمایشگر قرار می گیرند.

موارد استفاده از آزمون های فرافکن

متخصصانی که در این زمینه حرفه ای هستند از نتایج آزمون های رور شاخ و تی ای تی برای تفسیر مقدماتی شخصیت فرد استفاده می کنند و در پایان با توجه به اطلاعات شخصی آزمودنی، نتیجه آزمون را مورد قبول یا رد قرار می دهند.

این آزمون ها از این نظر قابل قبول هستند که می توانند سرنخ هایی از تعارض ها، افکار و امیال افراد را به آزمایشگر بدهند تا با مورد توجه دادن آن ویژگی ها به نتایج بهتر و دقیق تری در مورد شخصیت فرد دست پیدا کنند.

باید توجه داشته باشید که این آزمون ها جنبه سرگرمی ندارند و تنها در موارد درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و باید دقت کنید که تفاسیر این آزمون ها باید توسط متخصصان بالینی و یا تحت نظر آن ها انجام شود.

مرکز مشاوره روانشناسی ستاره ایرانیان

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره، شغلی، تحصیلی و غیره خدمات جامع روانشناسی را انجام می دهد.

همچنین مشاوران به صورت تلفنی، اینترنتی به مراجعان امکان می دهد تا از خدمات بهره مند شوند و در کمترین زمان از بروز ترین متخصصین استفاده کنند.

منبع : آزمون های فرافکن ، همه چیز درباره آزمون رورشاخ و اندریافت موضوع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -