پشیمانی بعد از طلاق | چند دلیل برای بازگشت به گذشته

پشیمانی بعد از طلاق؛ چند دلیل برای بازگشت به گذشته

بسیاری از زوج هایی که از یکدیگر جدا می شوند بعد از طلاق، احساس پشیمانی کرده و تصور می کنند که اشتباه کرده اند. طلاق به معنی جدایی زوجین از یکدیگر به دلیل شکست در زندگی مشترک می باشد.

این افراد در ابتدا با عشق و علاقه دو طرفه تصمیم به ازدواج می گیرند اما گاهی این عشق دوامی ندارد و منجر به طلاق و جدایی می شود.

بعد از طلاق و جدایی احساس های متفاوتی را افراد تجربه می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به دلتنگی و پشیمانی اشاره نمود. و آن ها از این که زندگی شان دوام نداشته است و برای خوب شدن روابط شان تلاش نکرده اند دچار عذاب وجدان می شوند.

در این مقاله قصد داریم که علل احساس پشیمانی بعد از طلاق را بررسی کنیم و در پایان نکاتی که باعث می شود این حس در افراد از بین برود را بیان نماییم.

در صورتی که تصمیم به طلاق گرفته اید باید قبل از آن از مشاور کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

الف – پشیمانی بعد از طلاق : نگاه منفی جامعه

در اکثر موارد، جامعه نسبت به افرادی که طلاق گرفته اند دید مثبتی ندارند. اگر در جامعه ای سنتی و پایبند به اصول کلاسیک خانواده زندگی می کنید، نگاه منفی آن ها بیشتر خواهد بود. این دید منفی منجر به تنش های فکری با اجتماع و فشار فکری بر روی فرد مطلقه می شود.

این امر در مورد خانم ها و زن های مطلقه بیش تر است و عذاب وجدان و پشیمانی را برای فرد به همراه خواهد داشت. در این شرایط فرد خودش را مقصر می داند و به خاطر این کار خود را ملامت و سرزنش می کند.

بعد از طلاق، در زندگی فرد مشکلات بسیاری به وجود می آید به طوری که این مشکلات فشار عصبی بسیاری بر روی فرد وارد می کند برخی از آن ها عبارت اند: مشکلات مالی، تنش های روانی، مورد قضاوت قرار گرفتن اطرافیان و حضانت فرزندان.

به خاطر این مشکلات فرد ممکن است تصمیم به بازگشت بگیرد و از طلاق منصرف شده و زندگی اش را ادامه دهد اما توجه داشته باشید در این خصوص نباید عجولانه تصمیم بگیرید. و با بررسی همه جوانب سعی کنید بهترین تصمیم را به کمک مشاور بگیرید.

ب – پشیمانی : تاثیر طلاق بر زندگی فرزندان

طلاق برای فرزندان بسیار دردناک است زیرا به عنوان فرزندان طلاق با چالش های بسیاری رو به رو می شوند. کودکان بسیار حساس هستند و در اکثر موارد با عواقب منفی طلاق رو به رو می شوند. یکی از این عواقب دوری از پدر و مادر و دلتنگی برای آن ها می باشد.

بعد از طلاق نیاز عاطفی کودک که یکی از مهم ترین نیازهای اولیه و اساسی او می باشد برطرف نخواهد شد زیرا فرد حضور پدر و مادر و احساس امنیت خاطر و آرامشی که لازم دارد را نمی تواند بعد از طلاق به طور کامل تجربه کند و این جدایی ضربه عاطفی مهمی به کودک وارد می کند

پدر و مادر به خاطر عشق و علاقه ای که به فرزندشان دارند ممکن است دچار پشیمانی شوند و از طلاق منصرف شوند.

ج تاثیر طلاق بر ازدواج بعدی شما

بسیاری از افرادی که طلاق گرفته اند بعد از طلاق تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند در حالی که ممکن است آثار طلاق از بین نرفته باشد.

ازدواج مجدد به دلایل مختلفی به وجود می آید اما برخی از افراد بدون این که آثار ناشی از جدایی و طلاق را از بین ببرند تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند در این حالت در زندگی مشترک جدید با مشکلاتی رو به رو خواهند شد،

زیرا دلایل طلاق شان را به خوبی بررسی نکرده اند و با بی توجهی نسبت به آن تصمیم به ازدواج مجدد گرفته اند.

تصمیم عجولانه آن ها باعث شده تا رفتارهای خود را که بر روی طلاق اثر گذاشته است را نشناخته و همین عدم تغییر رفتار در زندگی جدید مشکل ساز شده و چالش هایی را به همراه خواهد داشت به طور که فرد بعد از طلاق دچار پشیمانی می شود.

د اهمیت وضعیت اقتصادی

طلاق هزینه های زیادی به همراه دارد. علاوه بر این هزینه های زندگی بعد از طلاق بیش تر از قبل از طلاق می باشد. و بعد از طلاق استرس مالی زنان بسیار بیشتر می شود و ترجیح می دهند برای این که با مشکل مالی رو به رو نشوند بیشتر کار کنند تا درآمد بیشتری به دست آورند و بتوانند از پس مخارج زندگی شان برآیند.

در این شرایط فشار بسیاری به افراد وارد می شود و ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، وسواس و مشکلات دیگر شوند.

ه دلتنگی بعد از طلاق

یکی از دلایلی که باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود احساس دلتنگی می باشد. بسیاری از زنان و مردان بعد از طلاق به خاطر علاقه به همسر سابق، مرور خاطرات گذشته دچار حس دلتنگی می شوند و حتی احساس می کنند که او را دوست دارند.

در صورتی که قادر به فراموشی همسرتان نبوده و این حس دلتنگی شما را ناراحت کرده است می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا مشکلات شما را در زندگی سابق ریشه یابی کرده و به کمک شما آن را به طور کامل درمان کند.

رفع احساس پشیمانی بعد از طلاق، ماهی را هر وقت از آب بگیری

برای رفع احساس پشیمانی بعد از طلاق چه باید کرد؟ برخی از این پشیمانی هایی که بعد از طلاق اتفاق می افتد کاملا طبیعی می باشد. زیرا تصمیم به طلاق یک تصمیم سخت و بزرگی می باشد و زندگی شما و فرزندانتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

توجه داشته باشید که اولین گام، تلاش کردن است و هیچ وقت برای تلاش دیر نیست. در رابطه فرقی نمی کند که شما به نتیجه می رسید یا نه، چیزی که اهمیت دارد این است که شما سعی و تلاش خود را برای بازیابی زندگی مشترک تان انجام داده اید.

اگر واقعا از تصمیمی که گرفته اید پشیمان هستید و دوست دارید در کنار همسر قبلی تان زندگی کنید لازم است تا حد امکان تلاش نمایید.

اگر تلاش تان نتیجه ای به همراه نداشت باز هم از عذاب وجدان و پشیمانی شما می کاهد، به خاطر داشته باشید که مهم ترین امر این است که بتوانید خودتان را ببخشید. بخشش خود به شما کمک می کند تا عذاب وجدان تان کاهش یابد و بازگشت به زندگی عادی راحت تر شود.

به یاد داشته باشید که زندگی ادامه دارد، شما نباید دست از تلاش برداشته و خودتان را شکست خورده در نظر بگیرید بلکه باید از اشتباهات خود را بپذیرید و از آن درس بگیرید تا بتوانید ادامه زندگی تان را به خوبی پیش ببرید.

یجاد رابطه دوستانه با همسر سابق

برای این که بعد از طلاق احساس پشیمانی کمتر به سراغ شما بیاید می تواند راهکارهای دیگری را استفاده نمایید. به عنوان مثال بعد از جدایی می توانید با همسر سابق تان دیدار داشته باشید و یک رابطه دوستانه ای با او برقرار کنید تا پشیمانی شما کمتر شود.

توجه داشته باشید ازدواج مجدد با همسر سابق امر طبیعی می باشد و بسیاری از افرادی که طلاق گرفته اند دوباره پشیمان شده و تصمیم به ازدواج گرفته اند.

جدایی زوجین از یکدیگر آسیب های فکری بسیاری را به همراه دارد و اگر در میان فرزندی هم وجود داشته باشد این آسیب ها بسیار بیشتر شده و بر روی زندگی و آینده او هم اثر می گذارد.

زمانی که تصمیم به طلاق می گیرید باید سعی کنید تمام جوانب را در نظر بگیرید و عملی عجولانه و نسنجیده ای انجام ندهید.

توجه داشته باشید که شما در برابر زندگی مشترک تان مسئول هستید بنابراین باید تا جایی که می توانید برای دوام آن تلاش کنید و در صورت لزوم از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا در این خصوص آگاهی لازم را در اختیار شما قرار دهد و شما را راهنمایی کند.

تاخیر خدمات روانشناسی بر پشیمانی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق و تمایل به رجوع برای بسیاری از زوجین اتفاق افتاده است اما بازگشت به زندگی سابق کار راحتی نمی باشد. زیرا عوامل بسیاری بر روی علت اصلی و عوامل طلاق اثر می گذارد.

بنابراین در صورتی که تصمیم به بازگشت دارید باید سعی کنید ریشه آن مشکل را شناسایی کرده و آن برطرف کنید تا زندگی مشترک مجددتان با موفقیت انجام گرفته و پیش رود.

در این شرایط برای ریشه یابی مشکل بهتر است از فردی متخصص و با تجربه کمک بگیرید و برای حل مشکلتان اقدامات لازم را انجام دهید. در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را ارائه می دهند و در این زمینه یاری تان می کنند.

منبع : پشیمانی بعد از طلاق | چند دلیل برای بازگشت به گذشته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.